Vijf vervelende trends in nieuwe auto’s

Als je automerken mag geloven dan waren auto’s nooit beter dan vandaag. Ze proberen klanten te overtuigen met almaar scherpere prestaties en steeds meer technologische snufjes. Maar uiteraard zijn er zaken die wat rooskleuriger voorgesteld worden dan ze zijn. Vaak wordt die bling zelfs gebruikt om andere besparingen te verdoezelen. Hier zijn vijf vervelende eigenschappen van nieuwe auto’s.

Geen knoppen meer

Het is Tesla dat de kat de bel aanbond. Dat bedrijf maakt er een sport van om knoppen, schakelaars en intussen zelfs de hendels voor richtingaanwijzers te verwijderen. Met ergonomie heeft het weinig te maken. Het gaat om kosten besparen. Uit gezaghebbend onderzoek (onder meer van J.D. Power) blijkt inmiddels al jaren dat mensen die blauw ergeren wanneer cruciale veel gebruikte functies worden weggestopt in een menu. De ergernis is zo groot dat enkele automerken intussen hebben aangekondigd dat de belangrijkste knoppen terugkomen.

1

Weg zijn de handgrepen

Stap in een twintig jaar oude auto en je vindt boven elke deuropening een handgreep. Achteraan vaak vergezeld van een kledinghaakje. Voor minder mobiele mensen scheelt die houvast een hoop. En zo’n plastic beugeltje kan toch ook de kost niet zijn? Toch verdwijnt het uit steeds meer auto’s. Achteraan is het inmiddels een zeldzaamheid geworden en ook vooraan grijp je steeds meer in het ijle. Pure krenterigheid.

2

Afwerking deurpanelen achteraan onbestaande

Een auto-interieur vandaag bestaat uit goedkopere materialen dan de vorige generaties. Feit. Maar zelfs in die strijd wordt de lat steeds verder gelegd. Automerken investeren fors in onderzoek dat uitzoekt waar ze mee weg kunnen komen. Daaruit blijkt dat klanten tijdens het aankoopproces de binnenzijde van de achterdeuren niet goed inspecteren. Resultaat: steeds meer merken steken daar een lapje plastic dat op vlak van materiaalkeuze, afwerking, degelijkheid en uitstraling in niks lijkt op dat van de voordeuren.

3

Draadloze updates zijn een nadeel

Het wordt verkocht als een wondermiddel: draadloze updates. Plots krijgt je auto er nieuwe functies bij waar je voorheen alleen maar van kon dromen. In de praktijk is dat zeldzaam. Ze dienen vooral om auto’s sneller op de markt te kunnen brengen en te besparen op ontwikkelingskosten. Zo worden er tegenwoordig auto’s geleverd met functies die pas achteraf beschikbaar worden. De klant mag wel meteen de volle prijs betalen. In die kortere ontwikkelingstijd moeten auto’s ook minder getest worden. Problemen die toch opduiken kunnen achteraf opgelost worden, soms door behoorlijk drastisch in te grijpen op - bijvoorbeeld - de prestaties. Draai het even om: als het product goed is, waarom moet het dan aangepast worden?Komt nog bij dat het moeten uitvoeren van updates gebruikers zelden vrolijk maakt.

4

Zetels uit 'gereycleerd materiaal'

Een echte trend de jongste tijd: bij bijna elk nieuw model of facelift wordt er gesproken over de zetelbekleding. Steeds vaker geheel of gedeeltelijk vervaardigd uit gerecycleerd plastic. Zo helpt het de afvalberg verminderen. Probleem daarmee: het ziet eruit als stof, maar het is eigenlijk plastic. Het materiaal ademt nauwelijks. Daardoor krijg je het snel warm in zo’n zetels. Bij normale temperaturen uitstappen met een natte, plakkende rug? Het ligt niet aan jou. En hier is nog een bedenking: een natuurlijk materiaal (stof) is onder het mom van milieuvriendelijkheid vervangen door een oliederivaat.

5
Geef commentaar
comments by Disqus