Er waren weinig blije gezichten bij de bekendmaking van de kwartaalresultaten van Volkswagen-dochter Audi. Tijdens de eerste drie kwartalen van het jaar verkocht Audi iets meer dan 1.250.000 auto’s. Dat zijn er ruim 150.000 minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.
Verkoop nieuwe Audi's daalt op alle belangrijke markten
De Amerikaanse verkopen zijn het hardst getroffen, daar ging Audi 16,8 procent achteruit. Maar ook in Europa en de door automerken als cruciaal ingeschatte Chinese markt ging de verkoop omlaag. Het merk moest er respectievelijk 9,8 en 8,5 procent toegeven.
De gekrompen verkoopaantallen hebben vanzelfsprekend gevolgen voor het zakencijfer tijdens de eerste negen maanden van het jaar. Het inkomen daalde met zo’n 4 miljard euro. De winst halveerde bijna: van 4,5 naar 2,4 miljard euro. Maar de cijfers voor het derde kwartaal alleen zijn zo mogelijk nog minder rooskleurig. Tijdens de periode van juli tot september 2023 werd nog ruim 1,1 miljard euro winst gemaakt. Dit jaar was dat tijdens dezelfde periode amper 106 miljoen euro. De schuldige daarvoor is, volgens de directie, de kost van de ‘herstructurering’ van de Brusselse Audi-fabriek. Die wordt natuurlijk niet echt ‘geherstructureerd’. Tot nader order gaat die gewoon dicht.
Is de verbrandingsmotor de redding?
Audi probeert de aandelenkoers intussen wat te sussen door de nadruk te leggen op de vijftien nieuwe of vernieuwde modellen die het het afgelopen jaar introduceerde. Daaronder zit ook de nieuwe A5 - eigenlijk de opvolger van de A4. Bij Audi mogen auto’s met een verbrandingsmotor alleen nog oneven nummers dragen. Tot voor kort kondigde Audi nog met zware trom aan dat het een voortrekkersrol zou spelen in de elektrificatie van het wagenpark. Vandaag klinkt het anders: vooral van de A5 (foto's) wordt volgend jaar een significante bijdrage aan de resultaten verwacht.