Europa legt autoconstructeurs een maximale CO2-uitstoot op. Een gemiddelde waar alle verkochte modellen van een merk samen onder moeten blijven. Doen ze dat niet, dan riskeren ze monsterboetes. Miljarden. Dacia probeert die boetes nu te vermijden door z’n elektrische stadsauto Spring tijdelijk spectaculair goedkoper te maken. Je betaalt nu minder dan helft van wat het vernieuwde model bij de marktintroductie eerder dit jaar kostte.
Eerder dit jaar werd de Spring door Dacia nog fors onder handen genomen. Daarbij werd de mechaniek grotendeels ongemoeid gelaten. Voor de aandrijving tekenen een 45 of 65pk sterke elektromotor en z'n rijbereik bedraagt 220 kilometer. Het uiterlijk en interieur werd nagenoeg helemaal vernieuwd. De prijs opslaan kon toen eigenlijk al niet - de concurrentie is moordend. Daarom bleef de instapversie zweven tussen 15- en 16.000 euro.
Ongezien weinig geld voor een elektrische auto
Vandaag etaleert de website van Dacia een catalogusprijs vanaf 10.590 euro. Een spectaculaire prijsverlaging. Particulieren in Vlaanderen kunnen bovendien nog even van een aankooppremie profiteren. Die loopt wellicht tot eind dit jaar, al heeft de nieuwe Vlaamse regering aangegeven de premie “zo snel als juridisch mogelijk is”, af te schaffen. Daardoor gaat er nog eens een kwart van de prijs. Het factuurbedrag zakt daardoor tot een ongezien lage 7.943 euro.
Dacia probeert met de maatregel de gemiddelde uitstoot van de Renault-group te verlagen. Europa legt jaar na jaar een lagere gemiddelde CO2-uitstoot op en deelt boetes uit wanneer die niet gehaald worden. Volgens ACEA, de koepelfederatie van Europese automerken, riskeert de sector in 2025 zo maar eventjes 15 miljard aan boetes. De sector zal er alles aan doen om die te vermijden. Daarvoor worden zelfs leveringstops overwogen. Hier kiest Dacia ogenschijnlijk voor een verkoop met verlies om de verkoop van modellen met een nuluitstoot te bevorderen en zo een beter CO2-gemiddelde te realiseren.