Tijdens een speciale ondernemingsraad deze avond maakt de directie van Audi Brussels haar intentie bekend om de fabriek te sluiten. “Het initieert de start van de informatie- en consultatieprocedure overeenkomstig de Belgische wetgeving”, klinkt dat in een persbericht. Het gaat in dialoog om oplossingen voor de medewerkers van de site te bespreken.
Alleen Volvo in Gent blijft nog over
Het sluiten van Audi, één van nog slechts twee overblijvende autofabrieken in ons land, kan beschouwd worden als een rechtstreeks gevolg van de elektrificatiestrategie van Europa. Die dicteert dat automerken moeten elektrificeren. Er zijn echter tal van problemen met dat plan. Enerzijds lijkt de Europese consument niet zo happig op elektrische rijden, met nu al slabakkende verkopen tot gevolg. Anderzijds blijkt elektrificatie vooral koren op de molen van Chinese fabrikanten te zijn. Die controleren grote delen van de productieketen en hebben een - al dan niet dankzij grote Chinese overheidssteun een concurrentieel voordeel. Daarnaast haalt Audi ook nog specifieke uitdagingen aan voor de site. Logistieke complexiteit en, uiteraard, kosten. De stad Brussel breidde doorheen de decennia uit en slorpte de fabrieksterreinen op.
Elektrische Audi Q8 is flop
De Brusselse site in Vorst kent een lange geschiedenis. Ze werd aanvankelijk door invoerder D’Ieteren opgestart en daarna eerst in handen van Volkswagen alvorens ingezet te worden voor de productie van Audi. De eerste generatie van de kleine A1 werd er gebouwd. Daarna werd de fabriek gebruikt voor de bouw van de Audi e-tron. Die auto is inmiddels gefacelift en omgedoopt tot Audi Q8 e-tron. Maar dat model is een teleurstelling. Op technisch vlak kon Audi er geen overtuigende elektrische auto van maken en de klant haakt af. Een ‘segmentspecifieke versterkte vertraging van de vraag’ noemt Audi het. De Audi Q8 zal nu versneld uit het gamma verdwijnen. Geflopt.
De werknemers van Audi in Brussel hebben acties aangekondigd.