Meer pannes dan een benzine: deze 10 EV’s gaan het vaakst fout

In theorie gaat een elektrische auto zelden fout. Er zijn nauwelijks bewegende onderdelen. Maar in de praktijk is dat niet bij alle EV’s het geval. De Britse consumentenorganisatie WhatCar? maakt elk jaar uitgebreide pechstatistieken. Daaruit blijkt dat sommige EV’s veel pannegevoeliger zijn dan conventioneel aangedreven auto’s. De score houdt rekening met de ernst van de pannes.

Porsche Taycan - 66,5%

Het ‘premium’ Porsche maakt met de Taycan zijn reputatie alvast niet waar. De Taycan is de minst betrouwbare elektrische auto van allemaal. Het afgelopen jaar ging er bij zo maar even 46 procent van de auto’s in het onderzoek iets mis. Vooral de elektronica van het infotainmentsysteem en de airco gingen vaak stuk. De herstelling duurde in tweederde van de gevallen meer dan een week. Eén lichtpuntje: Porsche rekent ze niet aan.

Hyundai Ioniq EV - 75,5 %

De Ioniq bestaat ook met een benzinemotor of als hybride. Er valt dus een rechtstreekse vergelijking te maken. Daaruit blijkt dat de elektrische versie 41 procent meer problemen heeft dan de andere versies. De grootste boosdoener was de batterij. Niet de grote accu die de auto aandrijft, maar de 12V-batterij die de boordelektronica voedt. Ook hier duurt een herstelling vaak meer dan een week.

MG 4 EV - 76,1 %

Meer dan 1 bezitter op 3 van de nog erg recente MG 4 had afgelopen jaar problemen. Die hadden meestal niks met de aandrijflijn te maken. Hoewel alle auto’s nog onder garantie waren, hing aan 20% van de herstellingen een rekening. Geen kleine trouwens. WhatCar zegt dat er gemiddeld 1.300 euro werd aangerekend.

Kia EV6 - 83,4 %

Iets minder dan 1 Kia EV6 op 4 kreeg een storing. Hier staat niet alleen de 12V-batterij, maar ook de motor op de lijst met problemen. Vaker dan gemiddeld bleek de auto niet meer te kunnen rijden, de herstellingen duurden gemiddeld erg lang en Kia kwam niet altijd tussen, wat facturen tussen 800 en 1.600 euro opleverde.

Tesla Model S - 83,9 %

De Tesla Model S heeft verschillende problemen. Met het koetswerk, het interieur en het infotainmentsysteem, bijvoorbeeld. Maar Tesla neemt de herstelkosten vaak voor z’n rekening en zelfs als dat niet het geval is zijn de rekeningen doorgaans lager dan bij de andere auto’s in deze lijst.

Opel Corsa Electric - 87,4 %

De elektrische Corsa verscheen pas in 2023 in de catalogus. Slechts 7 procent ging stuk, maar in meer dan de helft van de gevallen kon de auto niet meer verder rijden. Opel betaalde alle herstelkosten onder garantie.

Renault Zoe (post-facelift) - 89,2 %

De Renault Zoe is één van de vele elektrische auto’s die vaak problemen heeft met de 12V-batterij. Maar er zijn ook problemen met het koetswerk, de remmen en de airco. Renault herstelde alle auto’s in het onderzoek gratis, maar de herstelling nam vaak meer dan een week in beslag.

Volkswagen e-Up

De elektrische versie van de Up haalt een betrouwbaarheidsscore van 90,9 procent. Er zaten er ook niet zoveel in het onderzoek. Uiteindelijk waren er slechts vijf auto’s waar iets mee mis liep. De airco, 12V-batterij en infotainment duiken ook hier weer op. Nooit betaalde iemand meer dan 130 euro voor de herstelling.

BMW i3 - 91,1 %

De i3 kwam al in 2013 op de markt. De betrouwbaarheidindex geeft dus ook een indicatie van de bouwkwaliteit van de kleine elektrische auto van het ‘premium’ Duitse merk. En die lijkt niet zo goed te zijn. Eén i3 op vijf had problemen en daarbij bleken het koetswerk, algemene elektronica en zelfs de ophanging vaak voor te komen. Herstellingen kostten tot 1.700 euro.

Hyundai Kona EV - 91,1 %

De elektrische Kona die in 2018 op de markt kwam is al veel betrouwbaarder dan de eerste elektrische Ioniq. Bij 80 procent van de auto’s was er geen enkel probleem. De lijst met problemen klinkt inmiddels bekend: de 12V-)accu, de airco, remmen, infotainment en het interieur staan allemaal op de lijst met gebreken. In driekwart van de gevallen kreeg de eigenaar geen rekening.

Geef commentaar
comments by Disqus