De Nürbrurgring is nog altijd een magneet voor automerken en hun prototypes. Wie de dynamische capaciteiten van z'n nieuwe automodel wil bewijzen, pakt maar beter uit met een sterke rondetijd op het legendarische Duitse circuit. Of op z'n minst met 'afgesteld op de Nürburgring'. Maar de groene hel trekt ook heel wat autoliefhebbers aan. Op momenten dat de ring niet gebruikt wordt voor wedstrijden of specifieke evenementen, mag je er gewoon met je eigen auto op. Bij veel liefhebbers staat de Nürburgring beleven op de bucketlist. Toeristenfahren heet dat. Moeilijk is het niet. In tegenstelling tot veel andere circuits, hoef je maar weinig maatregelen te nemen. De omloop is officieel immers een tolweg.
Tarieven
In de winter wordt de Nürburgring vaak eens onder handen genomen. Het circuit probeert zo systematisch verbeteringen aan te brengen. De grootste aanpassing was er in 2018. Toen werden enkele cruciale punten aangepakt, maar ongevallen horen nu eenmaal bij de realiteit van het circuit. Er zijn zelfs hele youtube-kanalen aan gewijd.
De prijs van een rondje Nürburgring gaat al jaren gestaag omhoog. Een ronde in het weekend of op een feestdag kost je nu al 35 euro. Op een weekdag is dat 30 euro. Het seizoensticket werd andermaal flink duurder. In 2018 kostte je dat nog 1900 euro, in 2019 was dat 2200 euro en intussen is de prijs ervan al aangedikt tot zo maar eventjes 3.000 euro. Het wordt iets voor de elite. Seizoenskaarten zijn persoonlijk en gekoppeld aan de bestuurder en niet aan de auto. De organisatie doet sporadisch controles op wie er effectief aan het stuur zit.
Nürburgring tarieven 2023 | |
1 ronde in het weekend | € 35 |
1 ronde op weekdagen | € 30 |
volumekorting +/- 10% | enkel via de app |
Seizoenspas | € 3000 |
GP circuit
Het moderne GP-circuit mag je ook aandoen. Dat kost je € 35 per kwartier. Ook dat is alweer 5 euro meer dan pre-corona. Wie een seizoenskaart heeft, mag ook daar onbeperkt z’n rubber gaan verslijten.
Wanneer het misloopt
Natuurlijk is circuitrijden verre van risicoloos. Elk jaar weer vallen op de Nürburgring doden te betreuren. Maar ook blikschade kan er ernstige gevolgen hebben. De kosten die de uitbater aanrekent voor het afsluiten van de weg, veiligheidsbeheer, vangrails of het afslepen van je voertuig vind je hier. En hoewel het officieel een tolweg is, schreven de meeste verzekeringsmaatschappijen al een uitzondering voor de Nürburgring in hun kleine lettertjes. Je draait met andere woorden vooral zelf op voor de kosten.