Elektrische deelsteps zijn één van de succesverhalen van de nieuwe, zachte mobiliteit. Oplossingen die je niet koopt, maar huurt. Bij voorkeur via een app. Maar ze veroorzaken helaas ook heel wat hinder. Vooral omdat ze soms achteloos worden achtergelaten op de meest ongepaste plaatsen. Ze zouden ook verkeersonveilig zijn.
89 procent is tegen
Parijs vroeg aan z’n burgers wat ze met die deelsteps moeten aanvangen. Een referendum waarop zo’n 100.000 Parijzenaars reageerden. Dat is niet eens tien procent van de bevolking. Maar ze spraken zich wel overweldigend uit tegen deelsteps. Meer dan 89 procent wil ze weg. Daarom besliste het stadsbestuur dat de steps er vanaf september 2023 verboden worden. De meer dan 15.000 deelsteps van uitbaters Dott, Lime en Tier Mobility moeten er weg. De steps worden er dagelijks door naar schatting 400.000 mensen gebruikt. Parijs is niet de eerste grote stad die een dergelijke beslissing neemt. Onder meer Barcelona en Montreal gingen haar voor.
Brussel denkt (nog) niet aan verbieden
Brussel kent intussen een massaal aantal van 21.000 deelsteps, maar het denkt niet aan afschaffen. Bevoegd Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt liet aan De Morgen weten dat er nieuwe, strengere regels aankomen. Die zullen uitbaters die hun gebruikers het beste kunnen sensibiliseren (veilig stallen, hoffelijk weggedrag…) bevoordelen. Inmiddels werd de maximale snelheid van de steps er al van 30 naar 25km/u gebracht en loopt er een proefproject waarbij ze in voetgangerszones niet sneller kunnen dan 8km/u.