De afgelopen twintig jaar werd België een echt flitsland. Nergens ter wereld staat zo’n hoge concentratie aan flitspalen en ook bij de trajectcontroles - die de afstand over langere tijd meten - lopen we voorop. Al decennia lang worden flitscampagnes uitgevoerd onder de vaandel van de veiligheid - waar ons land systematisch slecht blijft scoren. Ook dit jaar werden weer een recordaantal boetes uitgeschreven. Nu al meer dan heel vorig jaar.
Meer dan 3000 buitenlanders per dag worden betrapt
De bekeuringen zijn bijna uitsluitend voor snelheidsovertredingen omdat de vaststelling ervan bij voorkeur automatisch gebeurd. Ze worden niet alleen uitgeschreven voor Belgen, maar ook voor buitenlanders. Ons land stuurde tijdens de eerste helft van dit jaar al 540.000 bekeuringen naar inwoners van andere landen. Bijna 3.000 per dag. Het dubbele van een jaar geleden en ook weer een nieuw record. Voor verkeersovertredingen wisselen de landen van de EU gegevens uit die het innen van die boetes mogelijk moet maken. Maar het is niet omdat de bekeuringen verzonden worden, dat ze ook betaald geraken. Iets minder dan de helft - 48% om precies te zijn - van de buitenlanders negeert de bekeuringen eenvoudigweg. En het lijkt er niet op dat overheden veel middelen kunnen aanwenden om betalingen af te dwingen.
De EU-landen zetten weliswaar systemen op om ervoor te zorgen dat de schatkist z’n centen niet misloopt, maar van de 135 miljoen euro uitgeschreven boetes in 2021 en de eerste helft van dit jaar, is slechts 70,1 miljoen geïnd.
Bulgaren, Spanjaarden en Polen zijn slechte betalers
Het zijn vooral burgers uit de buurlanden die tegen de lamp lopen. Logisch, want die zijn ook in de grootste aantallen aanwezig op ons wegennet. De Nederlanders zijn goede betalers - 66% ervan dokt meteen. Bij de Luxemburgers zakt dat aantal naar 50% en bij de Fransen zelfs naar 40%. De slechtste betalers zijn de Bulgaren (27%), Spanjaarden (30%) en Polen (36%). De Engelsen blijven helemaal buiten schot. Sinds ze uit de EU gestapt zijn, worden er geen gegevens meer uitgewisseld. Die moeten dus meteen staande gehouden worden - wat maar zelden voorvalt.