Tegen 2025 wil Volkswagen een elektrische stadsauto op de markt brengen. Prijs? 20.000 à 25.000 euro. Misschien wordt het ook wat meer dan dat.
Geen leven voor ID.Life
Van die betaalbare kleine EV liet het Duitse merk eerder al een studiemodel zien. Op de IAA Mobility in München - de feitelijke opvolger van het Autosalon van Frankfurt - stond de ID.Life te blinken. De reacties op de kloeke lijnen van het model waren enthousiast en het ‘groene licht’ liet niet lang op zich wachten. Tot de cijferaars bij VW hun staart introkken.
Dat aardigheidjes als een stoffen dak (verwijderbaar) en voorzetels die plat konden liggen, zouden sneuvelen op weg naar serieproductie, lag voor de hand. Maar uiteindelijk besloot VW toch dat het uiterlijk ‘te riskant’ was. De ID.Life wordt afgevoerd, maar een kleine elektrische Volkswagen niet.
Een eerste schets laat zien wat Volkswagen in de plaats brengt: een gekrompen versie van de ID.3. Met een minder uitgesproken design. Niet zo veel mensen zullen ‘m ‘wauw’ vinden, maar het design zou de massa kunnen aanspreken.
Drie keer hetzelfde
De techniek zal zoals gepland stoelen op het MEB-onderstel. Het gros van alle elektrische modellen van de VW-Groep maken daarvan gebruik. Het krimpt voor de gelegenheid en het zou bij de ID.1 voor het eerst louter de voorwielen aandrijven. Minstens even belangrijk: Volkswagen plant ook versies voor de merken Skoda en Seat. Net als bij de jongste (conventioneel aangedreven) mini’s van die drie merken (de Up, Mii en Citigo) zullen die nagenoeg identiek moeten kunnen zijn. Het meer doorsnee design dat Volkswagen nu voor ogen heeft, maakt dat mogelijk.