De Ferrari 296 GTB krijgt een broertje. Die komt als 296 GTS in de catalogus. Het belangrijkste verschil: je kan het dak wegtoveren.
Vast klapdak voor Ferrari 296 GTS
De GTS deelt hetzelfde aluminium onderstel en de 830pk sterke hybride drieliter V6 als de auto met vast dak. Maar hij krijgt wel een hardtop die kan inklappen. Met een druk op de knop splitst het dak zich in twee. Het gedeelte dat zich boven de twee inzittenden bevindt, plooit zich vervolgens op boven het motorcompartiment. De operatie neemt 14 seconden in beslag en kan uitgevoerd worden tot een snelheid van 45km/u. Om het comfort aan boord te optimaliseren schuift een glazen scherm omhoog.
Natuurlijk is een gewoon dak een stuk lichter dan alle mechaniek die met deze constructie gepaard gaat. Het scheelt 70kg (waardoor het leeggewicht op 1.470kg komt). Maar op de prestaties lijkt dat weinig of geen invloed te hebben.
Wat trager dan gesloten versie, maar niet veel
Ferrari geeft nog steeds een elektrisch rijbereik van 25km op met een maximumsnelheid van 135km/u. De sprinttijd naar 100km/u is met 2,9 seconden helemaal identiek aan die van de gesloten versie, maar als je naar de acceleratietijd naar 200km/u kijkt, dan loopt de Ferrari 296 GTB 3 tienden uit op de 7,6 tellen van de GTS.
Gewicht besparen
Net als de coupé wordt ook deze cabriovariant leverbaar met het Asetto Fiorano-pakket. Dat oogt agressiever en maakt rijkelijker gebruik van koolstofvezel. De missie: 10kg meer neerwaartse druk ontwikkelen (bij 240km/u) en ook het gewicht met 8kg terugdringen. Over het nut daarvan kan je discussiëren met klanten die eerst ruim 30.000 euro neertellen om een 70kg zwaardere auto te krijgen, maar je kan er donder op zeggen dat het pakketje populair wordt.