BMW blijft conventionele verbrandingsmotoren verder ontwikkelen. Dat vertelde ontwikkelingschef Frank Weber tegen Auto Motor und Sport.
BMW blijft investeren in verbrandingsmotoren
Steeds meer merken geven aan dat ze de verbrandingsmotor vaarwel zullen zeggen. Niet zelden voor de vooropgestelde einddatum van 2035, zoals voorgesteld door de Europese Unie. Renault is de jongste telg die een transitie naar een geheel elektrisch automerk aankondigde, ditmaal tegen 2030. Die aankondigingen gaan gepaard met een forse knip in het ontwikkelingsbudget van conventionele motoren, uiteraard. Maar niet bij iedereen. BMW vertelde tegen het Duitse magazine Auto Motor und Sport immers dat het wél nog gewoon benzine- en dieselcentrales blijft ontwikkelen.
“Europa is niet het enige continent waar auto’s verkocht worden”Ook al kan de verbrandingsmotor voorlopig nog maar mee tot 2035, toch wordt er verder aan de weg getimmerd. Weber hintte vooral naar een forse efficiëntiesprong bij de zesilinder lijnmotoren van het merk - een eenheid die bij het Duitse merk al een knappe reputatie heeft - dankzij een nieuwe cilinderkop. Ze maken misschien al hun opwachting in de volgende generatie van de 5-Reeks. Ook de achtcilinders worden verder ontwikkeld. Meer en meer worden de motoren ontwikkeld om gecombineerd te worden met een elektrische aandrijving. Voor gebruik in (misschien wel uitsluitend) plug-in hybrides.
BMW is pragmatisch
BMW lanceert met de iX en de recent voorgestelde XM weliswaar meer zuiver elektrische modellen, maar het merk is pragmatisch. “De laadinfrastructuur staat nog niet op punt en Europa is niet het enige continent waar auto’s verkocht worden” wist Weber nog.