Op het Autosalon van Guangzhou, een stad met zo maar eventjes 18,7 miljoen inwoners in het Zuiden van China, stelt Great Wall Motors een nieuw premium automerk voor. Dat heet Saloon en deze 5,2m lange sedan voor het topsegment is het eerste wapenfeit van het merk. Premium op z’n Chinees.
Saloon is nieuw premium Chinees automerk
De modelnaam Jijalong vertaalt ruwweg als ‘mechanische draak’. De Chinezen kozen voor een fastback-achtige lijn, stijl Audi A7, met een schuin aflopende achterruit. Maar dat is wellicht niet waarom we het erover hebben. De koetswerkproporties halen het immers niet van de andere opvallende designkeuzes. De ‘draak’ heeft immers opvallend veel scherpe hoeken, uitgesproken vouwlijnen, opvallende bumpers en uitgesproken wielbogen.
Veel design, maar is dat ook gelijk aan veel stijl?
Uit de achterbumper steken twee flamboyante uitlaten. Die zijn niet echt nodig, want de Jijalong rust op een nieuw elektrisch platform van Great Wall. Dat heeft een 115kWh accu en een 800V-elektrisch systeem om sneller te kunnen laden. Het model kan volgens de gestandaardiseerde Chinese verbruikscyclus tot 802km afleggen op één acculading. Op 10 minuten kan je er 400km bijtanken. In ideale omstandigheden, tenminste. De accu zou ook veiliger moeten zijn en kan temperaturen tot 1000 graden weerstaan.
De prestaties zijn ook niet min. Met 550pk en 750Nm (uit vier elektromotoren) kan de creatie naar 100km/u in 3,7 seconden.
Komt de Great Wall Jijalong naar Europa?
Een Europese carrière voor de Saloon Jijalong zou verbazen, maar we geven toch maar even de (omgerekende) prijzen mee. De lanceereditie van de auto kost zo’n 70.000 euro. Maar Saloon wil uiteindelijk auto’s aanbieden met een prijs tussen 60.000 en 115.000 euro.