Het zijn moeilijke tijden voor de aankoopmanagers in de auto-industrie: terwijl ze nog steeds wanhopig op zoek zijn naar chips, dient er zich een veel groter probleem aan: een tekort aan aluminium.
Aluminiumvoorraad slinkt
Er zijn nu al toeleveranciers en onderaannemers die aan de alarmbel trekken omdat hun aluminiumvoorraden wegsmelten. Sinds maart zou de mondiale aluminiumvoorraad bijna gehalveerd zijn. Net zoals bij de chips wreekt zich Europa's afhankelijkheid van China.
Zonder aluminium geen auto
Het probleem is dat er bijna geen enkele andere industrie in Europa zo afhankelijk is van aluminium als de autobranche. In Duitsland alleen al is die verantwoordelijk voor bijna de helft van het totale aluminiumverbruik. Het tekort eraan zal dus onvermijdelijk tot economische schade leiden. De grondstof wordt niet alleen intensief gebruikt door o.a. Jaguar, Land Rover en Audi om het koetswerk te maken, ze is vooral onontbeerlijk voor de productie van heel wat onderdelen die veelal door toeleveranciers geproduceerd worden. Onder meer de behuizing van elektromotoren en vermogenselektronica, delen van het motorblok, velgen en remklemmen zijn van aluminium gemaakt.