De stijgende energiekosten hebben ook gevolgen voor wie met een elektrische auto rijdt. Thuis opladen valt plots veel duurder uit. En dan moet het nieuwe capaciteitstarief nog komen.
Nu al tot 35% duurder
De energiefactuur is momenteel een hot topic en ook de elektrische auto ontsnapt niet aan de toenemende kosten. Mobiliteitswebsite eGear.be nam de prijsstijging onder de loep om hier een beter zicht op te krijgen. De conclusie is duidelijk: sinds de eerste lockdown kost het je 24 tot 35 procent meer om thuis je elektrische auto op te laden.
Diesel en benzine stijgen trager
“het kost 24 tot 35 procent meer om je EV thuis op te laden”De stijging is al maanden aan de gang. In januari 2021 kostte het minstens 0,19 tot 0,22 euro per kWh om je elektrische auto thuis op te laden in Vlaanderen, een toename van 5 tot 12 procent tegenover februari 2020 (0,17 tot 0,21 euro per kWh). Nauwelijks zeven maanden later (juli 2021) was dat al gestegen naar 0,21 tot 0,25 euro per kWh, een toename met 10 tot 14 procent.
Volgens de simulaties van eGear.be is de kostprijs in oktober 2021 nog verder gegroeid naar 0,23 tot 0,26 euro per kWh. Of 4 tot 9 procent meer in amper drie maanden. Dat is 18 tot 21 procent duurder dan begin 2021. En zelfs 24 tot 35 procent meer dan voor de eerste lockdown.
Elektrisch rijden wordt dus duurder. Dat geldt ook voor rijden op benzine of diesel, maar in mindere mate. De benzine- en dieselprijzen zijn in dezelfde periode (februari 2020 - oktober 2021) met respectievelijk 16 en 14 procent toegenomen.
Capaciteitstarief
Het einde van de prijsstijgingen is wellicht nog niet in zicht. Wie thuis zijn elektrische auto oplaadt, moet vanaf 1 juli 2022 bovendien opletten voor het zogenaamde capaciteitstarief. Dat is geen nieuwe belasting, maar wel een andere manier van berekenen. Momenteel betaal je distributienettarieven op basis van de hoeveelheid elektriciteit die je van het net afneemt. Met het capaciteitstarief worden de netkosten grotendeels op basis van de piekcapaciteit aangerekend. Dit is ook het geval voor een deel van de transmissiekosten.
Het capaciteitstarief wordt bepaald op basis van de gemiddelde maandpiek (kW) van de twaalf afgelopen maanden. De maandpiek is het hoogste vermogen dat je binnen een kwartier verbruikt hebt in een bepaalde maand. Met andere woorden: als je aan maximaal vermogen je elektrische auto oplaadt – zelfs al duurt dat maar een kwartier – zul je dat voelen. Een slim laadpunt dat je verbruik kan spreiden en pieken afvlakt, is dan ook een must. Hiermee zou je zelfs goedkoper af kunnen zijn dan wanneer je totaalverbruik aangerekend wordt.