Hyundai wil in Korea niet één maar twee nieuwe fabrieken openen voor de productie van brandstofcellen. In Incheon, waar de nieuwe faciliteiten gebouwd zullen worden, wil Hyundai tegen 2023 fors meer brandstofcellen produceren. Die zetten waterstof om in stroom. Wanneer de fabrieken op volle toeren draaien zouden ze elk jaar 100.000 brandstofcellen moeten produceren.
Hyundai bouwt momenteel ook al brandstofcellen in een fabriek in Chungju die in 2018 un bedrijf werd genomen. Die faciliteit kan elk jaar 23.000 systemen bouwen, maar dat is niet langer voldoende. Hyundai heeft met de Nexo als één van de weinige merken effectief een brandstofcel voertuig in productie. Tot het select clubje andere merken die ook reeds waterstofwagens commercialiseerden horen ook Honda (met de FC Clarity) en Toyota (met de Mirai), maar heel wat automerken experimenteerden in het verleden al met die technologie.
Elektrisch rijden, maar wel gewoon tanken
Een brandstofcel op waterstof levert volgens de fabrikanten de voordelen op van een elektrische auto, zonder de nadelen. De uitstoot bestaat alleen uit waterdamp. De auto rijdt op de stroom, maar heeft voldoende aan een kleine bufferbatterij, terwijl de gebruiker na een tankbeurt van luttele minuten weer over honderden kilometers autonomie beschikt.
Hyundai plant niet alleen auto’s op waterstof. Het werk ook aan vrachtwagens, vorkliften en airtaxi’s (een soort van grote drones) met die technologie.