De elektrische auto mag dan wel overal bejubeld worden, de technologie kampt onmiskenbaar met groeipijnen. Terwijl de elektromotor zelf ogenschijnlijk erg betrouwbaar is, zijn er veelvuldig meldingen van problemen met batterijen. Die zijn zelden onschuldig. Omwille van de grote hoeveelheden energie die erin opgeslagen worden, kunnen defecten en fouten snel tot brand leiden.
Grote terugroepacties voor batterijen van elektrische auto’s
Menig autofabrikant zag zich al genoodzaakt om grote terugroepacties op poten te zetten. Zo moest Hyundai, dat zich graag wil profileren op elektrisch vak, elke elektrische Kona naar de dealer roepen voor aanpassingen aan de batterij. De kostprijs was gigantisch.
Chevrolet Bolt is vurig
In Amerika heeft General Motors een soortgelijk probleem met de accu van de Chevrolet Bolt EV, die ook even als de tweede generatie van de Opel Ampera werd aangekondigd, maar niet materialiseerde. Zowat elk exemplaar dat de autogigant tussen 2017 en midden dit jaar produceerde moet er terug naar de fabrikant. De accu’s blijken te brandgevoelig omwille van defecte anodes en een slecht aangebrachte interne barrière. Het gaat om ruim 140.000 auto’s. De batterij moet niet in alle gevallen geheel vervangen worden.
2 miljard dollar, maar de batterijfabrikant betaalt (bijna) alles
General Motors moet dit kwartaal alleen al 2 miljard dollar uittrekken voor kosten die verband houden met deze terugroepactie. Maar batterijleverancier LG Chem en LG Electronics zullen het overgrote deel van de factuur, zo’n 1,9 miljard dollar, betalen. De productie van de Bolt ligt intussen wel stil. Die stilstand zal nog weken aanhouden omdat de prioriteit gaat naar het herstellen van de reeds geleverde modellen.