Volkswagen en Ford vonden elkaar enkele jaren geleden in een poging om de ontwikkelingskosten van beide motorgiganten verder te drukken. Ford zal in de toekomst gebruik maken van het elektrische MEB-onderstel van VW. Maar nog voor die overeenkomst beklonken was, werd in Wolfsburg en Dearborn besloten om samen te werken voor de ontwikkeling van bestelwagens en afgeleide modellen. De nieuwe Tourneo is de eerste vrucht van die overeenkomst. Die maakt meteen duidelijk dat het woord ‘samenwerking’ wel erg luchtig wordt gehanteerd. De nieuwe Tourneo Connect is immers weinig meer dan een verklede Volkswagen Caddy.
Steeds minder echte keuze onder compacte monovolumes en bestelwagens
Omdat automerken steeds meer samenwerken verschraalt het aanbod op de compacte bestelwagenmarkt verder. Je vindt de producten weliswaar bij meer constructeurs in de catalogus, maar het gaat om steeds minder échte modellen. Zo commercialiseren Renault, Nissan en Mercedes al dezelfde compacte bestelwagen en vind je bij Opel, Citroën, Peugeot, Toyota en straks ook Fiat eveneens één en hetzelfde model. Voortaan is een Ford dus nagenoeg identiek aan een Volkswagen. Niet het merk met het Blauwe Ovaal je dat aan de neus zal hangen. Het merk zegt in haar communicatie dat de “gloednieuwe Tourneo Connect beschikt voer de gedurfde en expressieve designtaal van Fords nieuwste personenwagens”.
Veel overeenkomsten tussen Tourneo Connect en Caddy
Net als de eerder voorgestelde Volkswagen Caddy, komt de Tourneo Connect op de markt met twee verschillende wielbases. Een derde zetelrij, voor een totaal van 7 zitplaatsen, is zo te zien op elk van beide versies leverbaar. De uiterlijke aanpassingen ten aanzien van de Duitse donorwagen zijn beperkt. Een andere grille en specifieke wielen zijn de voornaamste stilistische wapenfeiten. Aan de binnenkant lijkt een specifiek stuur het grootste nieuws te zijn. De typische VW-cluster die het instrumentarium en het centrale infotainmentdisplay integreert in één glanzend zwart plastic paneel, is ook hier van de partij.
Twee lengtematen, twee motoren, twee transmissies...
Met twee zitrijen in gebruik heeft de korte versie van de Tourneo Connect (L1) een laadvolume tot 2,6 kubieke meter. De lange versie doet vanzelfsprekend beter. Daarin past een halve kubieke meter extra.
Het motorenpalet omvat een 1.5l TSI, door Ford herdoopt naar EcoBoost, met 114pk die naar keuze met de hand of automatisch te schakelen valt. Een tweeliter TDI, voortaan EcoBlue genoemd, met 122pk is er ook. Die bestaat niet alleen met twee transmissies, maar kan in combinatie met een handbak ook geleverd worden met vierwielaandrijving. De CO2-afgifte in de gemengde cyclus bedraagt tussen 126 en 159g/km, afhankelijk van de gekozen versie.
Eerste exemplaren in de lente de baan op
Ford opent de orderboeken voor de nieuwe Tourneo Connect begin 2022 en zou de eerste exemplaren in de lente uitleveren.