Wil je een praktische auto die helemaal elektrisch rijdt? Dan heb je vandaag weinig andere keuzes dan een klassieke hatchback of SUV. Het Brits-Chinese merk MG ziet potentieel in een elektrische break en vult dit gat in de markt met de gloednieuwe MG5 Electric.
Twee jaar na zijn herlancering in Europa blijft MG zijn gamma gestaag uitbreiden. De ZS EV en later de EHS Plug-in Hybrid mochten het startschot geven. Nu is er nog meer nieuws. Eind deze maand krijgt de ZS EV al een facelift (met sterkere batterij) en in november volgt de Marvel R, een concurrent voor de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV. De aandachtige lezer merkt op dat het allemaal SUV’s zijn. Maar MG wil ook in andere segmenten actief worden.
Eerste elektrische break
In het eerste kwartaal van 2022 verschijnt daarom de MG5 Electric. Dat wordt de eerste elektrische break, als je de veel duurdere Porsche Taycan Cross Turismo buiten beschouwing laat. “Waarom worden zo veel elektrische wagens alsmaar duurder?”, vraagt Matt Lei, CEO van MG Motor Europe, zich af. “Tegelijk willen steeds meer mensen genieten van de voordelen van elektrische mobiliteit. We luisterden naar onze klanten en begrepen dat Europese gezinnen een functionele elektrische auto willen, maar dan voor een eerlijke prijs. Volgens ons is de MG5 Electric het perfecte antwoord hierop.”
Onder 30.000 euro
De MG5 Electric krijgt een bagageruimte van 479 liter, die groeit tot 1.367 liter door de achterbank neer te klappen. Een elektromotor met 156 pk drijft de voorwielen aan. De MG5 Electric komt eerst met een 61 kWh-batterij en een actieradius van 400 kilometer (WLTP). Later volgt een versie met een 50 kWh-batterij, die een kleinere actieradius van 320 kilometer haalt. Beide batterijversies hebben een driefasige boordlader (11 kW). De basisprijs van de MG5 Electric ligt onder de 30.000 euro. “Dit model is zeker interessant voor de fleetmarkt”, zegt MG-woordvoerder Mike Belinfante.
Verrassing op komst
Hoewel MG nog niet te veel wil verklappen over de toekomst, denkt het al aan volgende modellen. In 2024 bestaat de merknaam – die nu in handen is van het Chinese SAIC Motor – precies honderd jaar en dat moet gevierd worden. “We werken aan een verrassing. We weten dat MG vroeger een betaalbaar sportief merk was. Vandaag zijn we een betaalbaar merk voor elektrische auto’s. We zullen jullie verrassen en actief worden in markten waar nog niemand geweest is. Onze droom is om een meer dynamische auto te brengen, maar dan elektrisch”, zo maakt Mike Belinfante ons benieuwd.