Een voorruit maakt inmiddels al zo’n 130 jaar een integraal deel uit van autoproductie en zelfs de relatief nieuwe panoramische glazen daken, staan inmiddels 2 decennia in de catalogus van grote autobouwers. Je zou verwachten dat de plaatsing ervan inmiddels routine is. Dat is buiten Ford gerekend, dat z’n elektrische crossover met een sprankeltje Mustang-DNA terug naar de dealer moet roepen. Er schort wat met de lijm.
De lijm lijmt niet
Bij precies 17.692 exemplaren van de Mustang Mach-E zou kunnen dat het urethaanbindmiddel om de voorruit niet genoeg hecht. Bij 13.544 stuks geldt hetzelfde voor de glazen dakpanelen. Het probleem kan waterinsijpeling veroorzaken die pas laat (zoals na de garantieperiode) wordt opgemerkt. Belangrijker is echter dat de voorruit en de dakpanelen kunnen losgeraken. Bij een ongeval vergroot dat het risico op letsel. Ford is er op tijd bij en ontdekte het risico toen een voorruit vervangen werd omwille van een barst.
Ford herlijmt het glas niet, maar ‘spuit bij’
Eigenaren van een getroffen exemplaar worden door Ford gecontacteerd. De fabrikant zal de ruimte rond het glas schoonmaken en waar nodig extra lijm toevoegen. De klant ziet er best op toe dat dat netjes gebeurt (als de lijm zichtbaar is achteraf, eist hij wellicht beter een totale vervanging van de voorruit). Kosten zijn niet aan de ingreep verbonden.
Ford Mustang Mach-E
De Mustang Mach-E is een elektrische crossover die enkele stijlkenmerken gemeen heeft met de iconische muscle car van het merk met het Blauwe Ovaal. Op technisch vlak zijn er echter geen overeenkomsten. De Mach-E is sinds begin dit jaar in ons land verkrijgbaar, ofschoon de orderboeken al in 2020 werden geopend.