Het aanbod elektrisch auto’s neemt hand over hand toe. Er is een heuse EV-boom, waarbij het aanbod veel sneller de hoogte in gaat dan de eveneens (zij het veel minder spectaculair) stijgende vraag. Autobouwers bekampen elkaar in dit jonge segment bij voorkeur met flitsende prestaties, toptechnologie en een steeds groter rijbereik. BMW lijkt echter niet van plan mee te doen met het opbod aan autonomie. Een rijbereik van meer dan 600km is ruim voldoende.
Niemand heeft meer dan 600km rijbereik nodig
De woorden komen uit de mond van David Ferrufino, de projectleider van de BMW i4. De man verklaarde dat aan het Australische Which Car. “De ontwikkeling van laadinfrastructuur overal ter wereld betekent dat BMW geen EV’s met een buitengewoon bereik hoeft te maken om te concurreren”. “Een actieradius van duizend kilometer is geen doel”, zei Ferrufino, “We mikken op 600 kilometer voor onze volledig elektrische auto’s en 100km voor plug-in-hybrides”. Hij specificeerde verder dat echte rijbereik afhankelijk was van het segment. 600km is wat de Duitsers voorop stellen voor de topsegmenten. Maar kleinere elektrische BMW’s kunnen het gerust met minder autonomie stellen.
Amper een half uur voor een tankbeurt
De nieuwe BMW i4 kan volgens de fabrikant tot 590km afleggen op een enkele lading en je kan in ‘amper 31 minuten’ bijtanken van 10 tot 80 procent.
Ferrufino stelt dat je zelfs vandaag al met een elektrische auto van Noorwegen naar Italië kan rijden ‘op een vreugdevolle manier’ met het huidige laadnetwerk.