Van logo veranderen is momenteel een beetje een rage in de autosector. Onder meer Volkswagen, Dacia, Kia en Peugeot deden het in recente tijden. En nu vervoegt ook Volvo de lijst met een gemoderniseerd logo.
Heel wat automerken stappen af van 3D-logo’s
Tijdens de jongste moderniseringsgolf zijn heel wat automerken overgestapt op driedimensionale logo’s. Die zagen er bijna altijd uit als een fysieke badge, met een vormgeving die reliëf simuleerde. Die trend is inmiddels al een tijd gebroken. Tegenwoordig zijn zogeheten vlakke logo’s weer erg in de mode. Een trend die is overgewaaid uit de sector van web- en technologiedesign. Daar zijn ze eigenlijk al aan een volgende trend toe. Er wordt tegenwoordig massaal gebruik gemaakt van kleurverloop, maar die trend is nog niet doorgedrongen tot de autosector.
Nieuw logo voor Volvo
Volvo gebruikt z’n Iron Mark-logo al sinds 1930, maar het onderging in de loop der jaren een hele reeks wijzigingen. Het 3D-effect dat aan het begin van deze eeuw werd geïntroduceerd verdwijnt nu terug. Het zou nog bijna een jaar kunnen duren eer de eerste auto’s met de nieuwe Volvo-logo’s in de showroom verschijnen. De jongste creatie van het merk is de elektrische C40 en daarop prijkt nog een conventionele badge.
Past binnen ruimere strategie
De communicatie-afdeling van Volvo schakelt in overdrive. Je mag je de komende tijd verwachten al een hele hoop openlijk gecommuniceerde strategische product- en marketingbeslissingen. Straffe projecties voor de toekomst, met onder de beloftes om CO2-neutraal te worden, alleen nog elektrische auto’s te produceren, verkeersslachtoffers tot nul te herleiden en vanzelfsprekend zal ook de zelfrijdende auto niet ontbreken. Volvo bereid immers een beursgang voor en het zal er alles aan doen om die zo winstgevend mogelijk te maken. Een modernere uitstraling past binnen dezelfde strategie. De beursgang stond trouwens eerder al op het programma, maar werd bij het uitbreken van de coronacrisis uitgesteld.