Een Duitse milieu-NGO heeft BMW en Daimler voor de rechtbank gedaagd. De organisatie beweert dat beide autobouwers hun CO2-emissiedoelstellingen niet genoeg aanscherpen. Het is de eerste keer dat een privébedrijf er zich voor de rechtbank moet verantwoorden voor klimaatverandering. Volkswagen zou een gelijkaardige actie verwachten van milieu-lobbygroep Greenpeace.
Alle automerken zeggen dat ze gaan elektrificeren
Alle grote Duitse autofabrikanten hebben van elektrificatie een speerpunt gemaakt. Maar DUH, de NGO in kwestie, is van mening dat ze onvoldoende doen om de CO2-uitstoot te beteugelen. Een wettelijk precedent uit mei 2020 zou er de deur openzetten voor dit soort van rechtzaken. Een Duitse rechtbank oordeelde toen dat de klimaatwet van het land niet genoeg deed om toekomstige generaties te beschermen en emissiebudgetten vast te stellen voor belangrijke economische sectoren.
Juridisch precedent
Die uitspraak verplichte het land om z’n CO2-doelstellingen aan te scherpen. Tegen 2030 moet die 65% lager zijn dan in 1990 en tegen 2045 wordt gemikt op totale koolstofneutraliteit. De rechtbank erkende dat die uitspraak een grote impact zou kunnen hebben op de levensstijl van de huidige generatie, maar dat het niet halen van die doelen toekomstige generaties zou dwingen om meer dramatische offers te brengen. Die uitspraak zette de deur open voor meer rechtzaken.
De milieu-NGO is van mening dat Mercedes en BMW onvoldoende doen om de Duitse emissiebudgetten bij te houden. Een Intergouvernementeel Panel voor Klimaatverandering voorspelde immers dat de autofabrikanten de koolstofdoelstellingen niet zou halen.
Afdwingen waar geen maatschappelijk draagvlak voor is
Mercedes liet aan persagentschap Reuters weten ‘dat het geen grond zag voor de zaak’. Het land heeft een reputatie op dat vlak. Milieu-lobbygroep Deutsche Umwelthilfe spande in het verleden al succesvolle rechtzaken aan om dieselvoertuigen uit dichtbevolkte regio’s te weren omdat ze een grote invloed zouden hebben op de hoeveelheid roetdeeltjes aldaar. Die stelling is inmiddels door metingen (onder meer in de coronalockdown) ontkracht en een deel van die no-diesel-zones is inmiddels weer afgeschaft. Het zette echter de deur open voor organisaties die via het gerechtssysteem trachten beperkingen willen afdwingen waarvoor geen politiek, technisch of maatschappelijk draagvlak bestaat.