Het Autosalon van Brussel 2022 gaat door. Dat heeft Auto55.be uit betrouwbare bron vernomen. Eerder deze week was daar twijfel over ontstaan na het ‘nein’ van invoerder D’Ieteren en ogenschijnlijke besluiteloosheid bij de Stellantis-groep.
D’Ieteren is de invoerder van de Volkswagen-merken VW, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini, Cupra, Porsche en Bugatti. Stellantis ontstond uit een fusie van Fiat-Chrysler met het Franse PSA en brengt in onze contreien onder meer Peugeot, Opel, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romeo, Maserati en Jeep op de markt. Beide groepen vertegenwoordigen samen meer dan een derde van de Belgische markt.
Stellantis, BMW, Alcopa en Renault zeggen allemaal toe
Stellantis, waar het dossier op het bureau van CEO Carlos Tavares terechtkwam, had zich alleen mondeling uitgesproken voor een deelname aan het Autosalon van Brussel, maar talmde volgens sommige media met een officiële bevestiging. Of dat ook echt het geval was, is niet duidelijk. Inmiddels is de knoop doorgehakt. Stellantis zal aanwezig zijn op het Autosalon van Brussel. Daarmee blijft de beurs overeind. Andere grote invoerders, waaronder BMW (en Mini), Alcopa (Suzuki, Hyundai, MG…) en Renault (en Dacia) hadden hun intentie tot deelnemen uitgesproken, maar alleen als een representatief aantal merken vertegenwoordigd zou zijn. Na de weigering van D'Ieteren zou dat zonder Stellantis niet het geval zijn. Daardoor stond of viel het salon met de beslissing van Stellantis. Zij hebben nu evenwel hun deelname in beton gegoten. Volvo gaf eerder al aan niet aanwezig te zullen zijn.
Het jaarlijkse Autosalon van Brussel is met ongeveer een half miljoen bezoekers met voorsprong het grootste evenement van het land.
Het wordt een traditioneel autosalon
Organisator Febiac, de koepelfederatie van Belgische auto-invoerders, behoudt het traditionele succesrecept van het Autosalon, dat daardoor steeds meer een unicum wordt. Autosalons staan internationaal onder druk nu steeds meer automerken ervoor kiezen hun nieuwigheden voor te stellen op specifieke evenementen (waar ze aandacht niet moeten delen met concurrenten). Of ze draven om imago-redenen liever op voor mobiliteits- en technologiebeurzen.
Brussel hield opvallend goed stand tussen gereputeerde autobeurzen. Allicht omdat de Belgische beurs in de eerste plaats een verkoopsalon is en geen showsalon. De fundamenten voor 1 op 4 in België verkochte auto’s zou tijdens de salonperiode gelegd worden.
Nog geen officiële bevestiging
Organisator Febiac communiceerde nog niet officieel over het Autosalon van Brussel 2022, maar zal dat eerstdaags doen. Ze gaat door van 14 tot 23 januari 2022 op de Heizel. Door de afwezigheid van de merken van invoerder D'Ieteren, dat twee van de elf paleizen voor z’n rekening nam, wordt het een iets kleinere editie.