Nu meer en meer regio’s een verplichte elektrificatie van het wagenpark voorop stellen, is het logisch dat automerken hun investeringen in die technologie fors opdrijven. Vooral merken met een sterke Europese en Chinese verankering zullen snel aan meer batterijen moeten zien te komen. Dat zijn immers de eerste regio’s waar de verbrandingsmotor tegen een verbod aankijkt.
Bijna dubbel zoveel aankooporders batterij
BMW had al voor 12 miljard euro aan batterij-orders openstaan. Het geheel elektrische aanbod van de autobouwer is op heden nog beperkt, maar de premium autoconstructeur met sterke verankering in de fleetmarkt, oogst veel succes met z’n plug-in hybridemodellen.
Oliver Zipse, de topman van BMW, bevestigde tegen Bloomberg dat het nu z’n aankoopintenties heeft opgetrokken van 12 naar 10 miljard euro. De nieuwe cellen zullen dienst doen in de i4, iX en andere elektrische voertuigen die BMW tussen vandaag en 2024 zal introduceren. Contemporary Amperex Technology, EVE Energy, Samsung SDI en Northvolt AB zullen de cellen leveren.
Lessen trekken uit huidige tekort halfgeleiders
Dat de Duitsers accu’s zullen inkopen van verschillende leveranciers uit verschillende regio’s, moet onderlijnen dat de sector lessen trekt uit het huidige tekort aan halfgeleiders. De autoproductie staat daardoor zwaar onder druk. BMW verwacht, samen met meer andere automerken, dat de situatie op dat vlak nog zal verergeren in de tweede helft van het jaar.