Materialen hergebruiken wordt in de toekomst nog belangrijker. Dat is de boodschap die BMW de wereld instuurt met de i Vision Circular, een originele vooruitblik op de stadsauto van 2040.
Innovatieve oplossingen
Momenteel bevatten BMW-wagens ongeveer 30 procent hergebruikte materialen, wat geleidelijk zou moeten stijgen richting 50 procent. Maar deze i Vision Circular gaat hierin nog veel verder. BMW wilde een auto creëren die 100 procent gerecycleerde én recycleerbare materialen bevat. Dat dwong de ontwerpers uiteraard tot enkele drastische keuzes.
De koetswerkpanelen vooraan zijn bijvoorbeeld opgetrokken uit bestaand aluminium. Door ze te anodiseren, kregen de panelen een lichtgouden laagje. Achteraan zie je dan weer staal dat zijn kleur kreeg door een hittebehandeling. Extra lakwerk of chroom werden achterwege gelaten. Het merklogo werd op de neus gegraveerd – alweer een onderdeel minder – en de modelnaam gelaserd. De banden bestaan dan weer uit natuurrubber, versterkt met gerecycleerde rubberdeeltjes.
In het interieur gebruikt BMW slimme kliksystemen, zodat er minder lijm nodig is en de onderdelen gemakkelijk demonteerbaar zijn na de levenscyclus. Zoek ook niet naar leder, de zetels zijn met gerecycleerd plastic bekleed. Rij-informatie verschijnt over de breedte van de voorruit, als een head-updisplay. Hierdoor zijn geen andere schermen meer nodig. De bediening gebeurt met interactieve ‘pads’ aan het stuurwiel of door je smartphone te verbinden met de auto.
Duurdere grondstoffen
“De i Vision Circular symboliseert onze ambitie om een pionier te zijn in de ontwikkeling van de circulaire economie”, zegt Oliver Zipse, voorzitter van de raad van bestuur van BMW. “Het is ook een kwestie van economische duurzaamheid. De huidige trend van de grondstofprijzen heeft duidelijk financiële gevolgen voor elke industrie die afhankelijk is van eindige grondstoffen.”
Over de technische aspecten van de i Vision Circular geeft BMW weinig informatie, behalve dat deze vierzitter helemaal elektrisch aangedreven wordt en – uiteraard recycleerbare – vastestofbatterijen heeft. Het draait hier veel meer om BMW’s visie op de circulaire economie. Deze vier meter lange monovolume hoef je dus niet in productie te verwachten.