Smart heeft nog een toekomst. Het submerk van Mercedes toont op de IAA Mobility in München het eerste model van een nieuwe generatie: een compacte, elektrische SUV. Het design komt uit Duitsland, de techniek uit China.
Smart Concept #1
Sinds 2019 maakt het merk Smart deel uit van een joint-venture tussen Mercedes-Benz AG en Geely Automobile Group. Samen willen ze Smart uitbouwen tot een wereldwijd ‘premiummerk’ met elektrische modellen. De Duitsers zorgen hierbij voor het design, de Chinezen voor de technische ontwikkeling. In 2019 schakelde Smart al volledig over op elektrische aandrijving voor de bestaande (en nog samen met Renault ontwikkelde) ForTwo en ForFour. Maar het was wachten op nieuwe modellen.
Die zitten in de pijplijn, getuige de Smart Concept #1. Na de teasers enkele maanden geleden, is de auto nu officieel voorgesteld als serierijp prototype. In de loop van 2022 kan de productie in China beginnen. Als onderstel leende Geely zijn Sustainable Experience Architecture (SEA), terwijl het design onder de hoede van Mercedes werd getekend.
Cool design
“De sportieve Concept #1 herdefinieert het merk Smart in een zeer coole, volwassen manier”, vindt designchef Gorden Wagener. Opmerkelijk is het grote panoramadak met lichtring. De deurgrepen worden alleen met lichtjes aangegeven en de achterdeuren openen in de tegengestelde richting. Er is geen B-stijl, waardoor je vlot toegang krijgt tot de vier zetels in het interieur. In het seriemodel wordt dat een traditionele opstelling met vijf plaatsen. Met een lengte van 4,29 meter wordt de nieuwe elektrische SUV van Smart een stuk korter dan de GLA, de kleinste SUV van Mercedes (4,41 meter). Maar het is wel de grootste Smart tot nu toe.