Meer dan de inwoners van andere continenten is de Europeaan verknocht aan de handgeschakelde versnellingsbak. Dat heeft wellicht te maken met het weg- en verplaatsingspatroon van het Oude Continent, met de noodzaak om de prijs van nieuwe auto’s historisch gezien binnen de perken te houden en met de gretigheid van chauffeurs om op die manier te leren autorijden.
Steeds meer auto's hebben een automaat
Maar zelfs op ons continent staat de handgeschakelde versnellingsbak onder druk. Het is immers een component die - in tegenstelling met zowat elke andere functie in een moderne auto - niet elektronisch gecontroleerd wordt. En als je meer geavanceerde rijhulpsystemen wil toevoegen, wordt die handgeschakelde versnellingsbak een hindernis. Hybrides hebben er bijna nooit één. Stekkerhybrides al helemaal niet. Een elektrische auto heeft hem schijnbaar niet nodig. Het aandeel van de automatische versnellingsbak stijgt al jaren gestaag.
Een elektrische auto heeft veelal niet eens een versnellingsbak
Het mag dan ook niet verbazen dat Volkswagen de dood van de handbediende transmissie aankondigt. Het stond eigenlijk al een beetje in de marge geschreven: als Europa - zoals aangekondigd - helemaal omschakelt op elektrisch rijden dan is dat de facto het einde van de handbak. En op andere continenten, waar VW’s op fossiele brandstoffen wellicht nog een tijd langer in de catalogus zullen staan, zijn ze er niet zo tuk op.
Tiguan wordt laatste nieuwe VW met handbak
Volgens Auto Motor und Sport zal er in 2030 geen enkele VW met handbak meer te koop zijn. Al in 2023 komt het eerste volledig nieuwe model op de markt dat geen pookje meer krijgt om te roeren. Dat wordt volgens de Duitse publicatie de nieuwe Tiguan, die dan z’n derde generatie ingaat.