Afgelopen maand augustus werden in ons land in het totaal 27.026 nieuwe wagens in het verkeer gebracht. Dat cijfer is nog eens 25,7% lager dan in augustus 2020, terwijl dit jaar één extra werkdag telde. Worden de cijfers van augustus 2019, voor het uitbreken van de coronapandemie, erbij gehaald, dan wordt de zwakke positie van de automarkt pas echt duidelijk. Toen werden er nog 47.936 nieuwe voertuigen in het verkeer gebracht. Een verschil van zo maar eventjes 43,6%.
Halfgeleidertekort weegt zwaar
Vakorganisatie reikt het wereldwijde tekort op halfgeleiders aan als hoofdoorzaak. Uit de cijfers blijkt echter ook al maanden een duidelijke opleving van merken die sterk staan in de leasingmarkt, ten nadele van merken die traditioneel vooral onder particuliere klanten scoren.
De top 3 bestaat uitsluitend uit Duitse constructeurs, met BMW op kop (2.954 stuks), gevolgd door Volkswagen (2.734) en Audi (2.293). Opvallend is ook dat in de ganse top 10 amper 1 merk staat dat effectief meer auto’s kon uitleveren dan vorig jaar: Toyota. De Top 38 hebben we zoals steeds op onze facebookpagina gepost.
Bestel- en vrachtwagens
Het halfgeleidertekort sijpelde inmiddels ook door naar de beselwagenmarkt, die in augustus 16,6% kromp ten aanzien van een jaar geleden, maar voor het ganse jaar met 51.000 inschrijvingen wel nog steeds een cumulatieve groei van 8,6% laat optekenen. Een gelijkaardige trend is er ook bij de vrachtwagens tot 16 ton MTM. In de zwaarste vrachtwagencategorie werd afgelopen maand dan weer beter verkocht dan een jaar geleden: +8,8%.
Weinig optimisme is er ook bij de gemotoriseerde tweewielers. Daar vertoont de markt een daling van 17,1% in vergelijking met augustus 2020. De jaarresultaten hebben er nog amper 2,2% marge ten aanzien van 2020.