Zoals aangekondigd, trok Kia vandaag het doek van de nieuwe Sportage. De rest van de wereld had z’n nieuwe SUV met die naam al te zien gekregen, maar voor het eerst in 28 jaar en 5 generaties achtte Kia het nodig om voor de EU een ander model te ontwikkelen. Dat is niet zo groot als de internationale versie en is beschikbaar in meer aandrijfvormen om de honger naar e-aandrijving van de Europeaan te stillen.
Kleiner dan de internationale versie van de Sportage
De nieuwe Sportage pas op grosso modo dezelfde parkeerplaats als z’n voorganger. Hoewel hij nu op het nieuwe N3-platform van de Koreaanse Groep past, etaleert hij met een lengte van 4,51m, breedte van 1,86m en hoogte van 1,64m alleen een toename in lengte. Daar kwam 6cm bij. De Europese Sportage biedt passagiers op de tweede zitrij net geen meter beenruimte en net geen meter hoofdruimte. Het scheelt luttele millimeters. De kofferinhoud bedraagt 591l en de achterbank laat zich in drie delen (40:20:40) plat leggen om tot 1.780l aan laadruimte vrij te maken.
Het uiterlijk is de gebruikelijke bloemlezing van hedendaagse SUV-stijlelementen, gaande van stootvaste plastics die er stoer uitzien, tot een zwevende daklijn voor elegantie. Vooraan etaleert het model het meeste creativiteit, met een brede grille en opvallende dagrijlichten.
Groot scherm
Aan de binnenkant is het technologie waarmee Kia de koper wil overdonderen. Het zenuwcentrum zijn twee 12,3” grote schermen (een digitaal instrumentarium en een aanraakgevoelig centraal display) die in één gebogen paneel zijn ondergebracht.
Benzine, diesel, hybride of plug-in hybrid
Onder de kap dan: daar zitten conventionele benzine- en dieselmotoren met 1,6l inhoud. De benzines krijgen altijd mild-hybrid elektrische ondersteuning. Bij de diesels (met 115 of 136pk) hangt het af van de versie. Daarnaast is de Sportage er als hybride. Die combineert de 1.6l benzine met 180pk met een lithium-ionpolumeerbatterij van 1,49kWh en een 44,2kW sterke elektromotor. Systeemvermogen: 230pk. Helemaal bovenaan het gamma komt een stekkerhybride. Die combineert diezelfde 1.6 benzine ditmaal met een accu van 13,8kWh en een elektromotor die 66,9kW levert, voor 265pk in het totaal.
De nieuwe Kia Sportage dubeert op het IAA Mobility-salon in München (de vervanger van het Autosalon van Frankfurt) dat op 7 september de deuren opent. Waneer hij bij de dealer arriveert, is nog niet duidelijk.