Audi stelt het komende jaar drie verschillende concept cars voor. Nog voor het einde van het jaar krijgen we de Grandsphere - een limousine. Ergens in 2022 zal de Urbansphere debuteren. Dat wordt een wat kleinere hatchback. Deze Skysphere bijt de spits af. Het is misschien ook wel de spectaculairste.
Art Deco-inspiratie voor Audi concept
De vormgeving van de open tweezitter werd vastgelegd in Audi’s designstudio in Malibu, aan de Amerikaanse westkust. Maar de inspiratie zou afkomstig zijn van de Horch 853 Roadster uit de jaren dertig. Niet dat je dat erg duidelijk ziet. De 23” grote aerodynamisch vormgegeven velgen zijn naar verluidt geïnspireerd op de spaakwielen uit het verleden. Tja, dat zal dan wel.
Variabele wielbasis
Het opvallendste kenmerken van de Skyshpere is zijn vermogen om zo maar eventjes 25cm langer te worden. De wielbasis kan met een druk op de knop zo maar eventjes 25cm groter worden. Die extra centimeters worden toegevoegd voor de A-stijl. De Skysphere wordt dan 5,19m groot in plaats van 4,94m. Volgens de fabrikant heeft dat een grote invloed op het de uitstraling, de proporties en het weggedrag van de auto.
Opvallende stijlkenmerken zijn de slanke koplampen, de grille die bijna helemaal uit LED-verlichting bestaat en afhankelijk van de omstandigheden verschillende patronen kan weergeven en de achterpartij die haast helemaal in glas is uitgevoerd.
Strak interieurdesign
Aan de binnenkant moet je ondergedompeld worden in een wereld vol technologie. Een hele hoop schermen, menuutjes en knoppen dus. Maar merk ook op hoe Audi resoluut kiest voor scherpe lijnen. Het stuur kan zichzelf verstoppen en dan zakt ook het digitale instrumentarium naadloos in de rest van de boordplank. Dat wordt belangrijk, want in bepaalde omstandigheden kan deze Audi autonoom rijden. De Volkswagen-groep denkt dat het zelfrijdende auto’s (weliswaar niveau 4 en dus niet helemaal autonoom) in de tweede helft van dit decennium kan aanbieden. Je zal dan wellicht per uur moeten betalen als je auto het sturen van je overneemt (dat lees je hier).
Zelfrijdend en elektrisch
Veel conceptcars met verbrandingsmotoren zullen er niet meer komen. In dit geval is een accu van 80kWh ingebouwd, terwijl een 630pk en 750Nm sterke elektromotor de achterwielen bedient. Dat is volgens Audi genoeg voor een sprinttijd van 4 seconden. Het WLTP-rijbereik kan tot 500km bedragen, maar alleen als je onder de middenconsole tussen de zetels extra batterijmodules installeert.
De productieplannen voor de Skysphere zijn onbestaande. Maar verschillende details en stijlkenmerken zullen hun weg vinden naar toekomstige Audi’s. We tippen daarvoor onder meer de grille, de strakke interieurlijnen en de geometrische 3D-vormgeving van de deurpanelen - die wordt trouwens nu al bij Bentley gebruikt.