Engeland zet net als Europa vol in op de elektrificatie van het wagenpark. Het eiland wil al in 2030 de verkoop van de meeste auto’s met verbrandingsmotor verbieden. Vijf jaar eerder dan de Europese Unie. Het zou daarmee één van de eerste landen zijn die helemaal overstapt op elektrische mobiliteit. Maar ook daar is lang niet iedereen overtuigd van de merites van elektrisch rijden. Er is nu zelfs grote ophef ontstaan over een radio-interview van Allegra Stratton. Dat is de klimaatwoordvoerster van de Britse regering.
Liever diesel dan elektrische auto
In een interview met Times Radio zei Stratton dat ze haar verplaatsingen doet met een tweedehands Volkswagen Golf op diesel. Ze woont in Londen, maar moet regelmatig oudere familieleden bezoeken die tot wel 400km van de hoofdstad wonen. "Een elektrische auto is voor dat gebruik geen praktisch of betaalbaar alternatief".
“Het zijn allemaal verplaatsingen waarbij ik ten minste één vrij lange oplaadsessie zou moeten inlassen”, legde ze uit. “Die stops maken de reistijd nog langer en zouden ongemak veroorzaken voor mijn twee jonge kinderen, die anders de hele reis kunnen slapen”. Stratton gaf toe dat ze in de toekomst een elektrische auto zou kunnen overwegen “wanneer het rijbereik en de oplaadtijd veel verbetert”.
Nuance in het EV-debat mag niet
“In het EV-debat is geen plaats voor nuancering”Stratton wordt voor haar publieke opmerkingen aangevallen van alle kanten. Milieuactivisten en politici van oppositiepartij Labour noemden haar hypocriet en beschouwen haar als iemand die in “de milieutak van de regering” uit de pas loopt. EV-aanhangers zeggen dan weer dat een elektrische auto in Londen is vrijgesteld van congestieheffing, wat haar een besparing zou kunnen opleveren, en dat er al EV’s zijn die in minder dan een half uur bij een compatibele laadpaal opgeladen kunnen worden. Dat die tot de duurste auto’s op de markt horen, leek de EV-lobby niet te aanzien als een valabel argument.
Toch wordt Stratton niet fundamenteel verweten dat haar argumenten fout of weinig valabel zouden zijn. Vraagstukken over het milieu-effect en de recycleerbaarheid van elektrische auto’s kwamen op Times Radio zelfs niet aan bod.
Ze ligt vooral onder vuur omdat ze in een eerlijk antwoord op een terechte vraag nuance in het EV-debat injecteerde. Daar lijkt geen plaats voor te zijn. De elektrische auto zàl immers voor iedereen, onder alle omstandigheden en voor alle gebruik, de toekomst moeten zijn.