De Stellantis-groep maakte z’n financiële resultaten voor de eerste helft van 2021 bekend en kon daarin zowaar een klein winstje in zwarte cijfers wegschrijven. Belangrijker was echter het deel van de presentatie dat de toekomstplannen voor de belangrijkste van de zo maar eventjes 13 verschillende merken uit de doeken deed. De autogigant kondigde onder meer aan dat het de komende twee jaar 21 stekkerhybrides of elektrische modellen zal onthullen voor 9 verschillende automerken.
Citroën lanceert elk jaar een elektrische auto
Het Franse Citroën zal in 2021, 2022 en 2023 telkens een volledig elektrisch model introduceren. Volgend jaar komt daar ook nog een plug-in hybride bij. Dat gaat wellicht om de nieuwe C5-X, de opgefriste C5 Aircross en een nieuwe generatie van de C3. Die laatste komt immers op hetzelfde platform als de Peugeot 208 en Opel Corsa die ook zowel met conventionele motoren als in een elektrische versie leverbaar zijn. Zustermerk DS zalin 2021 één stekkerhybride op de markt lanceren. Dat is wellicht een nieuwe DS4. Het wordt meteen de laatste auto met verbrandingsmotor van dat merk. Vanaf 2024 zal het alleen nog elektrische modellen op de markt brengen.
Peugeot moet zich de komende tijd vooral optrekken aan de nieuwe 308, die tot nader order geen elektrische versie krijgt. Verder bij dat merk nog één stekkerhybride in 2022 en in 2023 zowel een nieuwe elektrische auto als een plug-in hybrid.
Opel helemaal elektrisch tegen 2028
Zoals eerder al met de nodige tamtam aangekondigd schakelt Opel tegen 2028 helemaal over op de verkoop van elektrische auto’s. Maar dat wil niet zeggen dat we nu plots een zondvloed EV’s van het merk met de bliksemschicht over ons heen krijgen. Dit jaar werd de elektrische Corsa in het gamma geparkeerd en daar stopt het mee. Volgend jaar zijn alleen twee nieuwe stekkerhybrides bevestigd, terwijl een elektrische Manta (niet meer als een sportauto, maar natuurlijk als crossover) ook al door het bedrijf zijn bevestigd. Stellantis communiceert eerder vaag over de productplanning van Opel.
Alfa Romeo mag het nog eens proberen
Bij Alfa Romeo wordt inmiddels al decennia lang aangemodderd. En nu wordt de toekomst andermaal hertekend. Het merk krijgt nog een kans. Het huidige gamma van Giulia en Stelvio wordt uitgefaseerd. Volgend jaar komt de compacte SUV, de Alfa Romeo Tonale, eindelijk op de markt en die zal ook beschikbaar zijn als plug-in hybrid. Dodge krijgt van dat model ook een afgeleide voor de Amerikaanse markt in portefeuille. De Italiaanse tak van Stellantis lijkt de Tonale nu al geen lang leven te geven, want volgens de plannen wordt Alfa Romeo al tegen 2027 helemaal elektrisch. Nog een jaar eerder dan Opel.
Lancia wordt - je raadt het - elektrisch!
Momenteel heeft Lancia één sterk verouderd model - de Ypsilon - in portefeuille. En dat wordt dan ook nog alleen in Italië verkocht. En die moet ook nog even mee, minstens tot 2023. Dan lijkt het merk even zonder modellen te vallen om in 2024 een elektrische opvolger van die Ypsilon voor te stellen. In 2026 volgt dan een compacte crossover en in 2027 een compacte hatchback. En ja, die zullen allemaal uitsluitend elektrisch zijn.
Fiat krijgt opvolger van de Punto
Fiat is zowat de specialist in het uitbrengen van succesvolle compacte modellen en daar vervolgens op onverklaarbare wijze geen echte opvolger meer voor te maken. Neem bijvoorbeeld de Punto, die met honderdduizenden tegelijk uit de fabriek kwam gerold. Wel, die wordt nu toch afgelost. Een nieuwe hatchback voor het B-segment staat in 2023 op de planning. En reken er maar op dat die opvallend veel gemeen zal hebben met de Peugeot 208/Citroën C3/Opel Corsa. Verder blijft de elektrische Fiat 500 tot 2024 alvast het enige elektrische model in zijn assortiment. In 2022 komen er wel twee EV’s van Fiat Professional op de markt. Eén daarvan is een neiwue generatie van de Doblo. Bij prestatie-submerk Abarth lijkt dan weer opvallend weinig nieuws op de planning te staan.
Een elektrische Jeep in 2023 en Chrysler is het zwarte schaap
De planning voor Jeep heeft het dan weer over een stekkerhybride voor dit jaar (een Grand Cherokee) en een geheel elektrisch model in 2023. Dat zou zowel een elektrische Wrangler als een compacte elektrische SUV kunnen zijn. Duidelijkheid werd niet verschaft.
Chrysler dat door voormalige Fiat-Chrysler topman Marchionne al erg stiefmoederlijk werd behandeld, blijft inmiddels het zwarte schaap binnen de groep. Dat merk vocht ooit voor een koppositie op de Amerikaanse thuismarkt, maar is verzonken in de marginaliteit. Net als bij Fiat en Alfa Romeo werden populaire modellen niet afgelost. Een revival van Chrysler is niet voor meteen. Terwijl zelfs Maserati zich mag verheugen op nieuwe modellen, lijkt Chrysler de komende twee à drie jaren niet op grote nieuwigheden te moeten rekenen.