Toyota heeft altijd al een uitgesproken mening gehad over elektrische auto’s. Die is nogal eenvoudig. Volgens de Japanse motorgigant zijn ze geen goede oplossing voor de toekomst. Het bedrijf zette lang in op hybridisering van benzinewagens, waar het pionier in is. Als volgende stap zien de Japanners vooral heil in waterstoftechnologie. Het merk is een zeldzaam voorbeeld van een automerk dat een waterstofvoertuig aanbiedt. De Toyota Mirai is al aan z’n tweede generatie toe. Hem komen en - vooral - tanken, is nog een andere zaak.
Kosten van een elektrische voor consument zijn 'veel hoger'
Het merk haalt in dat verband ook de kosten aan. Het merk zegt dat de langetermijnkosten van het bezit van een elektrische auto op lange termijn “veel hoger” zijn van die van een hybride of plug-in hybride. Intussen hebben veel autofabrikanten, waaronder Volkswagen, al openlijk verklaard dat ze géén waterstoftechnologie voor personenwagens zullen ontwikkelen. Daarbij is echter lang niet duidelijk of het gaat om een keuze uit technische, dan wel uit politieke overwegingen. Het Europese politieke bestel (dat zelf op generlei wijze technisch onderlegd is) legde immers alle eieren in de mand van de elektrische auto. Om van waterstof een waardig alternatief te maken, is volgens verschillende experts nog minstens een decennium nodig. De EU heeft zoveel geduld niet.
Volgens een uitgebreid verslag in The New York Times, doet het merk meer dan alleen maar verkondigen dat het met de elektrische auto helemaal zo’n vaart niet moet lopen. Het probeert ook achter de schermen in te grijpen. Ook dat is niet nieuw. In Europa bleek Toyota in het verleden al donaties te doen aan anti-diesel lobbygroep Transport & Environment. Dat draaide niet helemaal uit zoals verwacht. Transport & Environment, waarvan de naam niet per ongeluk klinkt als die van een milieubewuste overheidsinstantie, is inmiddels immers erg actief in de strijd om elke vorm van vloeibare brandstof te nekken. Ja, ook de hybride of plug-in hybride.
Toyota is pro-Trump
In Amerika ontdekte The New York Times dat Toyota zich grote moeite troost om opmars van de elektrische auto politiek te stuiten. “Hoewel hun marketing anders doet vermoeden, schetsen de politieke donaties van het merk een beeld dat duidelijk tegen voertuigen met een lagere uitstoot is”, zegt het verslag van de krant. Een waakhond voor campagnebijdragen ontdekte dat Toyota dit jaar verreweg de grootste zakelijke donor was van de Republikeinen in het Congres die het resultaat van de presidentsverkiezingen in 2020 betwistten. De Trump-regering was fel gekant tegen strengere uitstoot- en verbruiksregels en wilde ook niet dat staten als California nog individueel strengere regels konden opleggen.
Uit EPA-cijfers (dat het officiële verbruik van auto’s op de Amerikaanse markt in kaart brengt), is Toyota gestagneerd wanneer het gaat om brandstofverbruik. Het merk had er lange tijd de koppositie in de verkoop van zuinige auto’s. De jongste jaren gaf Toyota echter prioriteit aan de ontwikkeling en verkoop van SUVs en pickups met hoge marges. Die horen tot de minst zuinige auto’s op de markt. Toyota betaalde in de VS eerder dit jaar ook al een schikking van 180 miljoen dollar voor uitstootsystemen die niet voldeden, wat resulteerde in een grotere uitstoot van vervuilende stoffen.
Toyota gelooft wel in klimaatverandering
In een reactie op het artikel verdedigde Toyota aanvankelijk de donaties, maar zei het later dat ze de financiering zouden stopzetten. De meeste Republikeinen die donaties kregen, betwisten de wetenschappelijke basis voor klimaatverandering. In een verduidelijking aan de Times bevestigde Toyota dat het inderdaad gelooft in klimaatverandering.
Europa wil de verbrandingsmotor volgens recente voorstellen uiterlijk in 2035 verbieden en China hanteert voor de elektrische auto een doelstelling van 40% van de verkopen tegen 2030. Andere continenten aarzelen nog, maar ook de Japanse gigant ziet zich inmiddels verplicht om te investeren in elektrificatie. De eerste elektrische modellen van Toyota en Lexus dienen zich inmiddels aan. Tegen 2025 beloven de Japanners wereldwijd 15 EV’s. Toyota zegt inmiddels in te zetten op de solid-state-batterij die wél een goed alternatief zou zijn. Daarmee komt het merk volgens de planning over enkele jaren als eerste op de markt. Experten durven zowel de timing als de voorspiegelde merites van die accu in twijfel trekken.