Dat Europa het voortouw neemt in de reductie van de uitstoot van auto’s, is u wellicht niet ontgaan. De gretigheid van het Oude Continent om uitstootbeperkingen op te leggen, staat intussen in schril contrast met de rest van de wereld. Eigenlijk legt buiten Europa alleen China harde doelstellingen op voor elektrificatie, al zijn die minder drastisch dan het benzine- en dieselverbod tegen 2035 dat de EU wil opleggen.
Amerikaanse auto's moeten zuiniger worden
Noord-Amerika is na Azië de grootste uitstoter van broeikasgassen ter wereld. Toch versoepelde de Trump-administratie de toekomstige uitstootnormen die onder Obama-bewind waren uitgewerkt. Washington vreesde dat de opgelegde verstrenging ervoor zou zorgen dat auto’s snel te duur zouden worden. Maar de Biden-administratie komt nu toch weer met verstrenging. Die draait echter de versoepeling van Trump niet helemaal terug. Obama zette nog een jaarlijkse verbruiksvermindering van 5% voorop, terwijl het Republikeinse bewind dat versoepelde naar 1,5%. Een fractie van wat Europa vooropstelt.
In 2026 mag een Amerikaanse auto nog bijna dubbel zo dorstig zijn als een Europese auto vandaag
Tegen 2026 mag een Amerikaanse auto gemiddeld niet minder van 33 mijlen per gallon ver kunnen rijden. Dat betekent dat hij nog maximaal 7,1l/100km (vlootgemiddelde) mag verbruiken. Ter vergelijking: Europa stelt voor dit jaar reeds een vlootgemiddelde (de gemiddelde uitstoot van alle verkochte auto’s) voorop van 95g/CO2/km. Dat vertaalt zich naar 3,7l/100km voor dieselvoertuigen en 4,0l/100km voor benzines. Tegen 2025 zakt de uitstootdoelstelling in Europa naar een niveau dat een gedeeltelijke elektrificatie feitelijk verplicht voor het overgrote deel van het verkoopsvolume.
De door de Biden-administratie vooropgestelde doelstelling is een jaarlijkse verstrenging van 3,7% op jaarbasis. Die zou ingaan in 2023.
Amerika wil elektrificeren, maar niet afhankelijk worden van China
Het nieuwe bewind in Washington wil tegelijk inzetten op een meer doorgedreven elektrificatie, maar het schept daarvoor wel enkele concrete doelstellingen. "Elektrificatie kan er alleen komen wanneer de natie voldoende controle heeft over de toevoer van grondstoffen, de productie en de recyclage van batterijen", is het officiële standpunt. De Amerikanen zeggen onomwonden dat zelfs een gedeeltelijke elektrificatie van het wagenpark “niet raadzaam is alvorens de productieketen veiliggesteld is”. “Dat speelt alleen China in de kaart, een natie die nota bene niet terugdeinst voor schendingen van mensenrechten, economische manipulatie en grootschalige industriële spionage”.
De Amerikaanse klant krijgt de keuze
De Biden-administratie is zich ook bewust van het feit dat elektrische voertuigen eenvoudigweg niet voor iedereen praktisch zijn. Een verplichte omschakeling staat er niet op de agenda. Wel grote investeringen in elektrische infrastructuur. Die moeten ervoor zorgen dat het gebruiksgemak van bezitters van elektrische auto’s groter wordt, en meer consumenten spontaan omschakelen.