Een luchtkussen dempt samen met een autogordel een botsimpact. Maar dan moet die airbag natuurlijk wel goed werken. En daar heeft de autosector het toch best moeilijk mee. Airbags waren al het voorwerp van de grootste terugroepactie ooit. Miljoenen auto’s moesten wereldwijd naar de dealer voor een vervanging van potentieel levensgevaarlijke airbags van fabrikant Takata. Niet alleen de onderdelenleverancier maakte daar een slechte beurt, ook de auto-industrie bleek boter op het hoofd te hebben. Onder meer Toyota, Honda, Nissen en Ford bleken op de hoogte van de slechte kwaliteit van de airbags, maar ze bleven ze monteren.
Logo kan verwondingen veroorzaken
Nu zijn airbags alweer kop van jut. Na BMW en enkele Amerikaanse Stellantis-merken ziet Mazda zich nu genoodzaakt om honderdduizenden auto’s terug te roepen, ook in Europa.
Het plastic logo in het midden van het stuur kan zich bij het ontplooien van de airbag in het aangezicht van de bestuurder lanceren. Hoe lang het probleem al bekend is, is onduidelijk. Het gaat in elk geval om redelijk oude voertuigen, geproduceerd tussen 18 februari 2003 en 22 juni 2006. Toch zijn er volgens opinieblad Focus in Duitsland alleen nog 30.000 Mazda’s op de weg die kwalificeren.
Het merklogo van de betrokken modellen is te hard. Daardoor kan het logo barsten en is niet uitgesloten dat stukken van het logo zich door het interieur katapulteren. Daarbij zijn volgens Focus reeds gewonden gevallen. Hoeveel Belgische Mazda’s getroffen zijn, is niet bekend.