De Belgische politie testte ruim twee jaar geleden al een zogeheten ‘superflitspaal’. Die elektronische waakhond, een Mesta Fusion van Frans fabrikaat, wordt nu ook effectief in gebruik genomen. Het eerste exemplaar staat op de E411 bij Beez.
De nieuwe superflitspaal doet meer dan snelheid controleren
De flitspaal is in staat om over een afstand van 200 meter over 8 rijstroken simultaan een aantal verschillende controles uit te voeren. Het toestel controleert niet alleen de snelheid van auto’s, zoals een conventionele flitspaal. De Mesta Fusion kan onderscheid maken tussen verschillende voertuigtypes die bijvoorbeeld ook vrachtwagens en bussen die over hun (specifieke) snelheidslimiet gaan, apart beboeten. De paal herkent ook situaties als een onreglementair inhaalmanoeuvre, gebruik van de pechstrook, roodrijden, onvoldoende tussenafstand of iemand die z’n telefoon in de hand heeft. De flitspaal heeft ook een groter werkingsbereik dan conventionele flitstoestellen. Volgens de fabrikant kan het toestel snelheden tot 300km/u accuraat meten.
De paal in Beez wordt voorlopig echter alleen gebruikt om de tussenafstand bij vrachtwagens te meten, dat meldt Het Nieuwsblad.
België wil 400 superflitspalen
Het gaat ook in dit geval weer om een testopstelling, maar de overheid is ambitieus. Het wil zo snel mogelijk niet minder dan 400 superflitspalen langs Belgische wegen installeren.
Zoveel mogelijk automobilisten op de bon
Minister van Justitie Van Quickenborne (OpenVLD) maakte van een drastische verhoging van het aantal bekeuringen voor verkeersovertredingen al een prioriteit. Nieuwe richtlijnen voor politiediensten houden in dat er zoveel mogelijk geflitst moet worden met een zo laag mogelijke tolerantie. Bij sommige meetmethodes worden de marges geschrapt en politiediensten krijgen geen quota (waarvan de overheid het bestaan lange tijd ontkend heeft) meer opgelegd. Vaak stopte een politiezone met het uitvoeren van controles wanneer de quota bereikt waren. Dat wil België niet meer. Justitie neemt extra personeel aan om het hogere volume aan boetes te kunnen verwerken.