Automerken zijn niet langer tevreden met het opstrijken van een éénmalige aankoopsom voor een auto. Ze willen dat de klant heel de tijd betaalt. Inspiratie daarvoor is afkomstig uit de wereld van software- en streamingdiensten, die steeds vaker in abonnementsformules worden aangeboden. Autofabrikanten rekenen steeds vaker het gebruik van extra’s af in jaarlijkse of maandelijkse termijnen. Ja, ook het gebruik van extra’s die eigenlijk gewoon fysiek in de auto aanwezig zijn. Zo gaf BMW al aan dat het wil dat z’n klanten op termijn abonnement betalen voor het gebruik van geavanceerde verlichtingsfuncties en zelfs verwarmde zetels. En ook Audi en Porsche voeren reeds een soortgelijk programma.
Betalen voor wat je al hebt
Mercedes zal op z’n nieuwe elektrische sedan EQS, die in april werd onthuld, het gebruik van functies in een abonnementsformule onderbrengen. Net zoals de andere autoconstructeurs noemt het bedrijf uit Stuttgart dat steevast ‘extra’s’ of ‘opties’. Een term die feitelijk fout is, gezien alle noodzakelijke componenten steeds geleverd worden.
Abonnement voor opties bij Mercedes
Het Duitse Auto Motor und Sport stipte aan dat de achterwielbesturing van de grote sedan op sommige markten op abonnementsbasis beschikbaar zal zijn. Zo zal Mercedes in Duitsland de meesturende achteras beperken tot 4,5 graden. Toch wordt elke EQS geleverd met een achterwielbesturing die de achterwielen tot 10 graden kan laten draaien. De volledige 10 graden zullen in Duitsland ontgrendeld kunnen worden via een betalende over-the-air-update.
De publicatie snorde op dat de Duitse klanten voor de extra kleine draaicirkel (het praktische gevolg van de grotere wieluitslag van de achterwielen) elk jaar 489 euro zullen moeten betalen. Ze kunnen ook 1.169 euro neertellen en dan activeert Mercedes de functie voor drie jaar. Daar blijft het trouwens niet bij, want de Duitse autobouwer koppelde de functie ook nog aan de activatie van het 360°-camerasysteem, dat zelf een optie is van 1.130 euro.