De monovolume is zo ongeveer de lepralijder onder de autoconcepten. Geen merk dat er nog wat mee te maken wil hebben. Twee decennia geleden wou iedereen nog zo’n verhoogd model omdat ze ruim, flexibel en comfortabel waren, maar inmiddels wordt de ene monovolume na de andere uitgerangeerd. De minder ruime en flexibele, maar stoerdere (in perceptie tenminste) SUVs hebben ze vervangen.
Wil Porsche echt een monovolume?
Het is dus opvallend te noemen dat nota bene een merk als Porsche vorig jaar met de reeds in 2018 ontwikkelde Vision Renndienst naar buiten kwam. Die kan je moeilijk anders omschrijven dan als “een busje”. Het ding is een zuivere monovolume, met schuifdeuren en al. Een Porsche voor het hele gezin. Elektrisch aangedreven, natuurlijk. Of hij gebruik maakt van een bestaand platform, is onduidelijk.
Porsche zelf kan niet over z’n busje zwijgen. Na het uiterlijk, geeft het bedrijf nu inkijk (letterlijk) in het interieur. Het model is ontwikkeld voor een toekomst waarin autonoom rijden realiteit is. Hij heeft daarom wel een bestuurdersstoel, maar die is centraal opgesteld en kan 180 graden gedraaid worden. Het dashboard is minimalistisch, maar er zijn natuurlijk wel zo veel mogelijk schermen ingewerkt.
Drie zitrijen
Het model heeft, als je de bestuurdersplaats meetelt, drie zitrijen. De tweede zitrij bestaat uit twee sportstoelen die net als de voorste zitplaats en het dashboard intensief gebruik maken van lichtgewicht koolstofvezel. De derde zitrij bestaat uit een lounge-achtige bank die de zitcapaciteit vergroot tot zes zitplaatsen en die gebogen zijkanten heeft waardoor de passagiers naar elkaar toe kunnen draaien.
De Vision Renndienst valt ook op door z’n asymmetrische ontwerp met aan één zijde grote ramen. De andere kant is grotendeels afgesloten. Daar worden de flanken gebruikt om schermen te monteren.
Geen plannen voor productie
Productieplannen heeft Porsche niet. Toch is opmerkelijk dat de voormalige sportwagenfabrikant (Porsche bouwt al jaren veel meer SUVs dan sportwagens en profileert zich buiten Europa ook steevast als een Sportief SUV-merk) het concept uitwerkte.