Bentley zet straks een gigantische 22-duims velg in carbon in de optielijst van de Bentayga (onder het chique Mulliner-sublabel). Dat is de grootste koolstofvezel-velg die ooit in serie werd geproduceerd.
Van Bentley, door Bucci Composites
Autofabrikanten kopen hun wielen ook maar gewoon bij een leverancier en dat is hier niet anders. De koolstofvezel velgen komen uit de ateliers van Bucci Composites. Hun lage gewicht is het grootste voordeel. Toch is dat gewicht omwille van het grote formaat nog steeds aanzienlijk. Volgens Bentley weegt elk wiel 6kg minder dan een vergelijke velg in aluminium. Je spaart dus in het totaal 24kg aan onafgeveerd gewicht uit.
Het gewichtsvoordeel is niet het enige dat voor de carbon velgen pleit. Bentley weet immers dat zo’n grote velgen in conventionele materialen bij hoge snelheden durven vervormen, waardoor ze tot één graad aan camber verliezen. Die wielflex heeft een negatieve invloed op het weggedrag en de bandenslijtage. Een velg in carbon is stijver en vervormt minder en zal dus stabielere prestaties neerzetten. Of je dat kan voelen in een zware en comfortabele mastodont als de Bentayga, is een andere discussie.
Steviger dan een aluminium velg
Koolstofvezel heeft de eigenschap dat het bij een te grote belasting verpulvert en niet vervormt. Voor koetswerkpanelen is dat is geen probleem. Het is zelfs een voordeel, omdat je zo bij een botsing bijvoorbeeld meer energie afvoert. Maar voor een velg is het toch een ander verhaal. Daarom testte Bentley de velgen intensief. Het luxemerk claimt dat de velgen werden onderworpen aan biaxiale stresstests, radiale en laterale impacttests voor het simularen van kuilen en kasseien en dat er werd getest met te hard opgepompte banden en overmatig koppel. “In alle tests scoorde de velg beter dan een aluminium exemplaar”, zo zegt het merk.
Wat de exclusieve 22-duimers moeten kosten, is nog niet geweten.