De Aston Martin Valhalla is terug. De supersportwagen was eigenlijk al voorgesteld in 2019, maar hij is nu toch anders geworden dan oorspronkelijk beloofd. De sportwagen zou aangedreven worden door een binnenshuis ontwikkelde zescilinder. Maar dat was voor de komst, iets meer dan een jaar geleden, van Tobias Moers. Die volgde Andy Palmer op als baas van Aston Martin en gooide meteen het programma overhoop. Moers stond zeven jaar aan het roer bij AMG en hij koos meteen de 4-liter V8 met twee turbo’s van z’n vorige werkgever over het werk dat bij Aston zelf was verricht.
AMG V8 + twee elektromotoren = 950 pk
De motor die centraal in het chassis van de Valhalla wordt ingepast leunt zeer dicht aan bij de centrale die in de AMG GT Black Series wordt ingeplant. Die auto heeft het huidige ronderecord op de Nürburgring op zak (we negeren de tijd van de Porsche 911/991 GT2 RS MR die door Manthey-Racing is gemaakt) . Met zijn krukas die tot 7.200 tpm aankan, pompt deze motor een vermogen van 750 pk naar de achterwielen. Tel daar twee elektromotoren bij op, één per as, die samen 204 pk extra leveren en het cumulatieve vermogen bedraagt 950 pk en 1.000 Nm. Genoeg om in 2,5 seconden van 0 naar 96 km/h (60 mph) te accelereren en voor een topsnelheid van 330 km/h.
De Valhalla krijgt ook een louter elektrische modus. In dat geval sleept die zich als een ordinaire hatchback aan de voorwielen door het verkeer. Dat kan tot 130km/u, maar het kleine batterijtje houdt het amper 15km vol.
De Valhalla profiteert van een andere innovatie: de versnellingsbak. Het is een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling met acht versnellingen en géén achteruitversnelling. Net als de Ferrari SF90 Stradale wordt beweging achteruit louter door de elektromotoren uitgevoerd. Daardoor is de versnellingsbak lichter.
Nürburgring-record in zicht
De Valhalla is gebaseerd op een monocoquestructuur van koolstofvezel.. Hierdoor zet hij slechts 1.550 kg (leeg) op de weegschaal. Helemaal niet slecht voor een sportwagen die is uitgerust met een hybridesysteem. De vooras krijgt ook een F1-geïnspireerde 'push-rod'-ophanging terwijl de achteras een multi-link-opstelling etaleert. Het geheel is gebaseerd op Multimatic adaptieve veren en schokdempers.
De Engelse hypercar heeft actieve aerodynamica. De frontelementen en de achterspoiler kunnen hun positie permanent wijzigen. Dankzij een zorgvuldig beheer van de luchtstroom met vlakke bodem en venturi-effect kan de Valhalla tot 600 kg aerodynamische belasting genereren bij 240 km/u.
Het doel van Aston Martin is 'simpel'. Ze willen op de Nürburgring Nordschleife onder de 6'30'' gaan. Dat is 13 seconden beter dan het huidige record in bezit van de Mercedes-AMG GT Black Series (of bijna 9 seconden beter dan de Porsche 911 / 991 GT2 RS Manthey-Racing)… En als ze dat nu al vol zelfvertrouwen zeggen…