Autoconstructeur Opel vervoegt de lijst met merken die zich toespitsen op een elektrische toekomst. Tegen 2028 zal de laatste conventioneel aangedreven personenwagen van het bedrijf uit de catalogus verdwenen zijn. In Europa tenminste. Op andere continenten kunnen de jongste generatie verbrandingsmotoren wellicht nog jaren, zo niet decennia, gebruikt worden. Moederbedrijf Stellantis zal de komende vijf jaar zo maar eventjes 30 miljard euro investeren in de elektrificatie.
Bij de nieuwe elektrificatiegolf hoort een nieuwe fabriek voor batterijen voor elektrische auto’s. Die komt in Termoli in Zuid-Italië. De Italiaanse regering ondersteunt de transformatie van de motorenfabriek daar. Of Stellantis garanties voor tewerkstelling bood, is niet geweten. De assemblage van batterijen en motoren voor elektrische auto’s, vergt veel minder personeel dan bij conventionele motoren.
Opel gaat naar China
Zonder een specifieke introductiedatum te melden, kondigde Opel-CEO Michael Lochscheller ook aan dat Opel zich opmaakt voor een Chinees avontuur. Het merk zal zich er van meet af aan als EV-producent profileren.
Om de omschakeling naar elektrische aandrijving in de verf te zetten, plant Opel een elektrische droomwagen. Dat wordt een elektrische interpretatie van de Opel Manta uit de jaren zeventig. Opel bouwde van die auto al een elektrische ‘restomod’ die zo goed in de smaak viel van het publiek dat een geheel elektrische versie nu op de planning verschijnt. Die zou halverwege het decennium realiteit moeten zijn. De Manta was overigens een conventioneel gelijnde sportieveling, maar de eerste schets die Opel ter indicatie vrijgaf van een nieuw model, toont een creatie met crossover-kenmerken.