Lotus schakelt over op hybridewagens en geheel elektrische voertuigen en cross-overs (ja die komt ook nog altijd). Die omschakeling leidde al tot de aankondiging dat het met de Elise, Exige en Evora gedaan zal zijn. Maar er komt eerst nog wél een nieuwe Lotus met verbrandingsmotor aan. Dat is deze Emira.
Helemaal nieuw, tenzij…
De Emira is helemaal nieuw, maar heeft wel toevallig precies dezelfde wielbasis als de Evora die met pensioen wordt gestuurd. Het onderstel maakt eveneens gebruik van dezelfde techniek waarbij aluminium wordt gelijmd en gerevetteerd. Uiteindelijk is de Emira amper 2cm groter dan de Evora.
Een flinke stap vooruit
Het belangrijkste nieuws valt aan de binnenkant te rapen. Lotus heeft het altijd al moeilijk gehad om op dat vlak de afwerkings- en kwaliteitsstandaard van de industrie te volgen, maar lijkt hier op z’n minst een deel van de achterstand in te hebben gehaald. De bestuurder krijgt voor z’n neus een hedendaags digitaal display. Op technologisch vlak maakt de kleine Britse autobouwer ook een zevenmijlssprong. Opeens zijn zaken als Apple Carplay of een radergestuurde cruise-control gewoon leverbaar.
Zo’n sportieveling met middenmotor biedt niet altijd even veel ruimte. Lotus pareert die opmerking door de portieren te voorzien van opbergvakken waarin een half litertje water past, door achter de zetels 208l stouwcapaciteit te voorzien en door achter de motor ook nog 151l. Er past een set golfclubs in, zweert het merk.
Met een tweeliter van Mercedes
De motor ligt centraal in de structuur. Je kan kiezen voor de 3,5l V5 met compressor van Toyota die al tijden beschikbaar is in de Exige en Evora in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een automatische transmissie met net zoveel verzetten.
Maar de grote nieuwigheid is de introductie een tweeliter viercilinder van Mercedes. Enfin, van Mercedes-AMG om precies te zijn. Lotus geeft er nog geen specificaties over, maar in de Mercedes A35 AMG levert die motor 305pk, maar hier wordt die opgewerkt naar 360pk. Ook de zeventrapsautomaat kennen we van diezelfde combinatie. Die technologietransfer hebben we te danken aan het Chinese Geely. Dat heeft bij Lotus tegenwoordig de touwtjes in handen, maar heeft ook een aandelenpakket bij Mercedes dat toelaat wat eisen te stellen. De combinatie kan naar 100km/u in ‘minder dan 4,5 seconden’ en haalt een op van 290km/u. Over de V6 zegt Lotus niks, maar in de Evora was die combinatie goed voor een acceleratietijd van 4,2 tellen. Wedden dat de Emira ook daar uitkomt?
Rijplezier nog steeds voorop
Opvallende keuze: terwijl al heel wat sportwagenmerken zijn omgeschakeld naar een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting, blijft Lotus zweren bij een hydraulisch bekrachtigd systeem. “Alleen dat verschaft genoeg feedback - en dus rijplezier - aan de bestuurder, klinkt het er.
Lotus lost de eerste gegevens nu wel, maar de eerste klanten zullen nog een jaar moeten wachten om hun auto in ontvangst te nemen.