Volkswagen heeft zopas de breakversie van de jongste generatie Golf R onthuld. Dat is de snelste break uit het aanbod van het Duitse merk.
Groter dan voorheen
Bij de jongste generatiewissel behield VW de structuur van de vorige Golf. De aanpak heeft daarom meer gemeen met die van een grondige facelift, dan dat je kan spreken van een compleet nieuw model. Maar de break vormt een uitzondering. Die werd bij de generatiewissel plots (en eerder onverklaarbaar) fors groter. De nieuwe Golf R Variant is dan ook een pak ruimer dan z’n voorganger, terwijl de hatchback geen evolutie kon voorleggen.
Een pak, wat is dat dan? Wel, de nieuwe Golf VIII Variant is zo maar eventjes 35cm langer dan de meest functionele versie van de zevende generatie. Dat betekent dat je alle zitplaatsen (waarvan die achteraan gevoelig ruimer zijn) in gebruik kan nemen en nog altijd 611 liter bagage kan stouwen. Offer de achterzetels op en dat wordt 1.642l.
Het interieur is anders, maar is het ook beter?
Natuurlijk neemt de R ook de zwarte plastic boordplank met een minimum aan fysieke knoppen over. Specifieke uitrusting omvat kuipzetels in stof en microvezel (de goedkopere voorganger had nog recht op leder) en krijgt blauwe lichtaccenten.
Onder de kap van de nieuwe VW Golf R Variant
Onder de kap zit de inmiddels al overbekende tweeliter viercilinder benzine turbomotor, waarvan de Duitsers eigenlijk vrij kunnen kiezen hoeveel vermogen die opwekt. In dit geval is dat 315pk en 420Nm. Vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat zijn standaard. Die staan garant voor flitsende prestaties. Naar 100 kan in 4,9 seconden. Dat is twee tienden langzamer dan de hatchback.
De topsnelheid wordt opgetrokken naar 270km/u als je nog wat dieper in de buidel tast voor een Performance-pakket dat velgen en twee elektronische rijmodi extra omvat: er is een modus voor de Nürburgring en hij krijgt ook een driftmodus. De ‘gewone’ Golf R wordt al elektronisch beteugeld bij 250km/u.