De Lamborghini Aventador staat 10 jaar in het leverprogramma van het merk. Dat betekent dat daar straks het doek voor valt. Dat zal ook meteen het einde betekenen voor de atmosferische V12. Die komt nooit meer terug. Lamborghini trapt ‘m eruit met de Ultimae: de ultieme Avantador. Die wordt straks 350 keer gebouwd als Coupé en 250 keer als Roadster. Naar de Lambo-dealer hoef je niet meer te bellen, ze zijn eigenlijk al allemaal verkocht.
De laatste V12 bij Lamborghini
De 6,5l V12 die centraal achter de inzittenden in het chassis van deze vierwielaandrijver ligt, haalt een omwentelingssnelheid van 8.700t/min. De eenheid wekt tot 780pk en 720Nm op. Dat is 40pk meer dan de Aventador S en 10pk meer van de SVJ. Omdat er ook nog 25kg werd uitgespaard, pronkt hij met dezelfde pk/gewichtsverhouding als die SVJ.
Vliegmachien
Met vier wielen die zich op acceleratie focussen en een zeventrapsautomaat met enkele koppeling die in amper 50 milliseconden van verzet kan wisselen, gaat de Ultimae Coupé naar 100km/u in 2,8 seconden en geeft hij er pas bij 355km/u de brui aan. De Roadster weegt met z’n 1.600kg vijftig kilogram meer dan de gesloten versie en heeft voor de sprint dan ook één tiende extra nodig.
Lamborghini Aventador Ultimae: de styling
Op stilistisch vlak maakt Lamborghini het ditmaal niet te gek. De specifieke bumpers zijn relatief bescheiden, maar worden wel gecombineerd met actieve aerodynamica. Ook opgewaardeerde keramische remmen en een magnetisch gestuurde ophanging met horizontaal opgestelde dempers, tekenen steeds present.
De Avenatdor Ultimae maakt z’n debuut op het Goodwood Festival of Speed dat van 8 tot 11 juli gehouden wordt.