Officieel: Rimac wordt de baas bij Bugatti

Bekijk 3 foto's
Door: BV 05-07-2021

Dat de Volkswagen-groep al een tijdje zoekt naar een degelijk toekomstplan voor Bugatti is geen geheim. Dat daarbij een verkoop aan de Kroatische nicheconstructeur van elektrische supersportwagens Rimac werd overwogen, is dat evenmin. Auto55.be berichtte al in september van 2020 over de verkoopsplannen. Nu zijn ze ook officieel: Bugatti en Rimac worden een nieuwe joint-venture, waarin Rimac de touwtjes in handen zal hebben.

Wordt bij Bugatti nu alles anders?

In eerste instantie verandert er wellicht weinig. Bugatti zal de Chiron blijven bouwen, terwijl Rimac inmiddels de Nevera voorstelde. Maar op termijn zullen beide merken samen modellen ontwikkelen. Zelfs een miljoenen euro’s kostende hyperbolide wordt straks een technische kopie van wat anders.

Mate Rimac, de baas en de oprichter van het gelijknamige Kroatische bedrijf, wordt de nieuwe topman bij Bugatti. Rimac krijgt een belang van 55% in de joint-venture, terwijl Porsche de overige 45% van Bugatti voor naam van de VW-groep in het bezit houdt. Dat lijkt alsof de Kroaten er straks alle belangrijke beslissingen kunnen nemen omdat ze voldoende pionnen in de raad van bestuur hebben, maar er is een complicatie. Porsche kocht zich immers eerder al in bij Rimac, waarvan het nu 24% bezit. Het bezit met andere woorden ook 24% van 55% van het Rimac-aandeel in Bugatti. Het ziet er dus naar uit de VW-groep de controle over Bugatti niet helemaal uit handen geeft.

Nog een ander weetje. Niet alleen Porsche heeft een aanzienlijk aandelenpakket in Rimac. Hyundai bezit er ook 12% van.

Rimac gooit grote ogen met technologie voor elektrische voertuigen

Rimac kan al jaren op veel interesse uit de autosector rekenen omdat één van de bedrijfstakken zich specialiseert in de ontwikkeling en productie van componenten, aandrijflijnen en batterijsystemen voor elektrische auto’s.


Geef commentaar
comments by Disqus