Afgelopen maand juni werden in België 41.126 nieuwe wagens in het verkeer gebracht. Dat cijfer is nog eens 16,3% lager dan in juni 2020 en 17,8% onder het cijfer dat nog een jaar eerder in 2019 - voor het uitbreken van de COVID-19-pandemie - werd gerealiseerd.
Vakorganisatie Febiac reikt drie redenen aan voor de aanhoudend magere prestaties van de sector. De vereniging van auto-invoerders verklaard het resultaat door de gecombineerde effecten van de coronacrisis, het tekort aan halfgeleiders dat voor langere levertermijnen zorgt en een winter zonder automobielsalon in België, de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog.
Afgelopen maand juni was de volledige top 3 een Duits onderonsje. Volkswagen nestelde zich op 1 (4.293 nieuw ingeschreven voertuigen), Audi staat met 3.728 stuks op twee en BMW tuimelt van plaats één naar drie met 3.657 auto’s. De top 38 hebben we zoals steeds op onze facebookpagina gepost, terwijl de cijfers van de 10 grootste spelers hieronder terug te vinden zijn.
Bij de bedrijfsvoertuigen
In het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen sluit juni weliswaar 15,3% slechter af dan in 2020, maar sloot de eerste jaarhelft wel af met een stijging van 22,8%. Het gecumuleerde resultaat blijft amper 4% achter bij dat van 2019, wat een recordjaar was voor de sector.
Bij de zware bedrijfsvoertuigen ging de lichtste klasse (tot 16 ton MTM) anderhalve procent achteruit ten aanzien van 2020, terwijl die van meer dan 16 ton MTM een stijging van 9% laten optekenen. Ten aanzien van 2019 gaan beide marktdelen echter fors achteruit: -29% en -42,3% respectievelijk. 2019 was ook daar een recordjaar, wat heel wat te maken had met de invoering van een nieuwe uitstootnorm.
Tweewielers
De markt voor gemotoriseerde tweewielers kan volgens Febiac evenmin ontsnappen aan de leveringsproblemen. In juni daalde het aantal registraties met 21,3%, maar tijdens de eerste helft van het jaar zien we er nog steeds een gecumuleerde stijging van 16%.