Eén enkel model heeft het Italiaanse Lancia momenteel in de catalogus. En dat is dan ook nog eens te koop in precies één land: Italië. Het gaat om de piepkleine Ypsilon, die dan ook nog eens een ver gevorderde leeftijd heeft. Fusiegroep Fiat-Chrysler was niet zo lief voor het ooit zo roemrijke merk. Maar nu het versmolten is met PSA, zijn er weer plannen voor het merk.
Drie premium-merken die zich moeten bewijzen
Carlos Tavares, de topman van fusiegroep Stellantis geeft het merk 10 jaar de tijd om op z’n poten te vallen. Dat moet het samen doen met Citroën-submerk DS en Alfa Romeo. Drie merken die voor zichzelf een premium positionering zien, maar die alle drie worstelen met tegenvallende verkoopcijfers. Alfa Romeo bijvoorbeeld. Daar werd onder FCA wel in geïnvesteerd, zij het mondjesmaat. Dat resulteerde vooral in modellen die jaren later dan voorzien op de markt kwamen. Op een ogenblik dat de marktsegmenten al door concurrenten ingepalmd waren. Neem nu de Tonale. Dat is de aanstormende compacte SUV van Alfa. Die verschijnt straks effectief in de catalogus van het merk. Bijna 10 jaar later (!!) dan er voor het eerst sprake van was.
Lancia, Alfa Romeo en DS mogen het komende decennium dan wel op zoek gaan naar een premium positionering - de invulling ervan lijkt zich nu al te beperken tot het marketingsausje dat erbij hoort. De drie merken zullen uitsluitend gebruik moeten maken van de technische componenten die de fusiegroep ter beschikking stelt. Ze zullen dan ook identiek zijn aan die van de niet premium merken van het verbond.
Welke nieuwe Lancia’s staan op de planning?
Stellantis geeft (nog) geen commentaar op toekomstige plannen met Lancia, maar toch lekte er al heel wat uit. Tussen 2024 en 2027 zal het merk drie nieuwe modellen introduceren. De eerste wordt een opvolger voor de huidige Ypsilon, gebaseerd op het CMP-platform van PSA, gekend van onder meer de Peugeot 208 en Opel Corsa. Die Ypsilon wordt groter en zal niet alleen bestaan met een benzinemotor, maar ook een elektrische variant krijgen, naar analogie met de twee voorbeeldmodellen.
Volgens de planning staat een tweede nieuwe Lancia tijdens het eerste kwartaal van 2026 op de planning. Dat gaat om een compacte crossover, die naar verwachting alléén in een elektrische versie in de catalogus komt. In 2026 zal Europa immers een nieuwe uitstootnorm introduceren. Die wordt nog gefinaliseerd, maar het heeft er alle schijn van dat die eigenlijk het einde wil betekenen voor verbrandingsmotoren.
Tenslotte wordt er nog gepraat over een derde model dat in 2027 de catalogus moet vervoegen. Daar staat een compacte hatchback die de naam Delta mag doen herleven, hoog op de verlanglijst van de merkverantwoordelijken.
Hoe premium is een kleine auto?
Op basis van de uitgelekte (maar niet bevestigde) productplanning is in elk geval duidelijk dat Lancia z’n premium positionering moet zoeken in het compacte segment. Een grote Lancia, zoals een spirituele opvolger van de eigenzinnige Lancia Thesis, staat niet in de sterren geschreven.