Ferrari heeft een nieuwe instapper voor z’n gamma klaar. Neen, natuurlijk gebruiken de Italianen zelf die term niet. Maar het gaat om een zescilinder. De eerste Ferrari met V6, volgens de marketingjongens daar. Dat is niet helemaal gelogen, maar ook niet helemaal juist. Er was immers ooit al de Dino, vernoemd naar de vroegtijdig overleden zoon van Enzo Ferrari. Of die Dino wél of niet als een volwaardige Ferrari aanzien kan worden, hangt een beetje af van het humeur van de marketingjongens daar. Nochtans laten de prijzen die ervoor betaald worden op oldtimerveilingen, er weinig twijfel over bestaan.
Met stekker en een V6 die we precies al eerder hebben gezien
Deze Ferrari is stekkerhybride, maar dat wordt in de naam helemaal genegeerd. De eerste twee cijfers, 29, verwijzen naar de cilinderinhoud van 2,9 liter. Het derde cijfer staat voor het aantal cilinders. Zes dus. De letters GTB, vaak gebruikt doorheen de geschiedenis van het merk, staan voor Gran Turismo Berlinetta. Het blok vertoont overigens opvallend veel gelijkenissen met dat dat bij een ander Italiaans merk wordt gebruikt, maar ssst... Ook dat hoor je niet luidop te zeggen.
Hij rijdt amper 25km ver
De cilinderbanken van de V6 vormen met elkaar een hoek van 120 graden. Dankzij een knoert van een turbo ontwikkeld de brandstofmotor alleen al een quasi hallucinant vermogen van 663pk. Maar hij wordt ook nog bijgestaan door een 167pk sterke elektromotor voor een cumulatief vermogen van 830pk en 740Nm. Voor een leeggewicht van 1470kg. Alle geweld gaat uitsluitend naar de achterwielen via een automaat met twee koppelingen en acht versnellingen. Een lithium-ion accu van 7,45kWh blijft louter de elektromotor aandrijven tot maximaal 135km/u, maar voor niet langer dan 25km. Dat zorgt wel voor een daling van de CO2-uitstoot, maar het levert geen groot fiscaal voordeel op, want Europa vindt dat stekkerhybrides alleen nog beloond mogen worden wanneer ze ruim 50km ver geraken op batterij.
Deze 296 GTB rust op een nieuw chassis en heeft een wielbasis die 5cm korter is dan die van de SF90 Stradale. Hij is wat compacter dan wat het merk in recente tijden neerzette. Met een lengte van 4,57 m is hij 145 mm korter dan de SF90.
De beste pk-gewichtsverhouding uit de geschiedenis van Ferrari
Het Italiaanse merk kondigt een acceleratie naar 100 km/u aan in 2,9 seconden. Een 0-200 km/u in 7,3 seconden. Het beweert ook de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn geschiedenis te hebben, met een cijfer van 1,77kg/pk. Mede dankzij zijn geavanceerde aerodynamica, met een aero-belasting van 360kg bij 250km/u, zette hij een tijd van 1:21 minuut neer op het Fiorano-circuit, amper drie seconden meer dan de SF90 Stradale.
Een meer digitaal interieur
Het interieur blijft dicht bij de laatste Maranello-producties, maar ook hier is er sprake van vereenvoudiging.
De nieuwe Ferrari 296 GTB komt in het eerste kwartaal van 2022 op de markt voor een prijs exclusief btw van € 269.000 (in Italië).