Defender wordt waterstoflabo voor Land Rover

Vergroot foto
Door: BV 16-06-2021

Net zoals alle automerken is ook Jaguar - Land Rover naarstig op zoek naar manieren om de uitstoot van z’n modellen - op z’n minst aan de uitlaat - gevoelig in te perken. Het bedrijf wil tegen 2036 komaf maken met uitlaatemissies en drie jaar later moet ook de hele toeleveringsketen koolstofneutraal zijn.

Land Rover ontwikkelt wel EV’s, maar is blijkbaar niet onder de indruk

De Britten ontwikkelen aan een koortsachtig tempo elektrische auto’s, maar willen niet alle eieren in dezelfde mand leggen. Batterijen zijn immers minder geschikt om grote voertuigen, auto’s met een groot rijbereik of voertuigen die ingezet worden in warme of koude omgevingen aan te drijven. Daarom zet Land Rover ook in op waterstof.

10.000 waterstoftankstations, maar niet bij ons

Het merk beweert dat er sinds 2018 wereldwijd 20% waterstoftankstations zijn bijgekomen en dat hun aantal nu meer dan 10.000 bedraagt. België telt er niet eens een handvol die publiek toegankelijk zijn.

Zonder uitstoot, maar mét goede prestaties

De Defender wordt inmiddels voorzien van een brandstofcel. Daarmee willen de ingenieurs testen hoe een waterstofaandrijving presteert in extremere omstandigheden, zoals rijden in extreme hitte of koude, met een sleep of op terrein. Allemaal zaken waar de conventionele EV moeilijk of niet mee overweg kan. Het prototype hoort nog dit jaar op de weg te zijn. Of en wanneer dat uiteindelijk een productieversie moet opleveren, is niet duidelijk. Dat duurt ongetwijfeld nog jaren.

Geef commentaar
comments by Disqus