FCA en PSA-fusiegroep Stellantis is op zoek naar locaties voor nieuwe batterijfabrieken. Die komen bij voorkeur in Europa en Noord-Amerika. Italië is één van de grootste kanshebbers. De overheid stelt er immers een smakelijk subsidiepakket voor.
Subsidies moeten fabriek naar Italië lokken
De Italiaanse regering heeft al 600 miljoen euro aan openbare middelen voor het EV-project in de boeken gezet. Maar de overheid zou er meer dan 1 miljard euro voor over hebben om een nieuwe fabriek voor de batterijen van elektrische auto’s binnen te halen. De staat wil er welicht een publiek-private samenwerking opzetten met Stellantis. Dat zou inhouden dat de Italiaanse overheid mede-eigenaar wordt van de productievestiging. Stellantis heeft trouwens al twee batterijfabrieken op de planning staan. Die komen in Duitsland en Frankrijk.
Italië heeft in elk geval concurrentie. Spanje aast ook op een batterijfabriek en werkt zelf aan een aanbod dat Stellantis moet verleiden.
Nieuwe fabrieken garanderen geen tewerkstelling
Overheden zijn vooral geïnteresseerd in de tewerkstelling die de accufabrieken met zich mee brengen. Tegelijk is zeker dat die niet het verlies aan arbeidsplaatsen in conventionele motorenproductie zullen compenseren. Volgens schattingen van onderdelenfabrikant Bosch kan het technische gedeelte van een elektrische auto geassembleerd worden met tot wel 90% minder personeel dan een verbrandingsmotor. Dat betekent echter niet dat ze ook goedkoper zijn. De kost wordt verschoven van arbeid naar grondstoffen.